Muuto pois kotoa

Vapaa keskustelupalsta unien tulkinnalle

Valvojat: ilarim, olavi

Viesti
Julkaisija
Pitkätossu

Muuto pois kotoa

#1 ViestiKirjoittaja Pitkätossu » 10 Kesä, 2017 9:55

Moi, olen 40 vuotias nainen ja perheellinen. En tiedä oliko mitään ihmeellistä tapahtunut ennen unta, näin se meni:

Menin lapsuuden kotiin, oikeasti siellä asui vuokralaisia huoneistoissa mutta nyt osa talosta kuului minulle. Oikeasti 2-kerroksinen talo oli unessa 3-kerroksinen. Katselin tyhjennettyjä huoneita. Ylimmän kerroksen asunto kuului minulle, mutta siellä tuntui olevan joku, kurkistin eteiseen, siellä kahvinkeitinkin oli päällä ja tuoretta kahvia. Ovesta hyökkäsi jokin, huusin: täällä on villi ilves! mutta se olikin pullea ystävällinen lumileopardi joka pyllähti selälleen odottamaan rapsutuksia. Katsoin sen kynsiä, ne olivat tylpät. Asunnossa oli äitini ja tuntematon mies. Äitini kuulema vuokrasi asuntoa muille silloin kun en ollut paikalla.

Hypin portaan alas niinkuin lapsena tein. Menin lapsuudessa meidän omistamaamme asuntoon, lastenhuoneeseen. Se oli pienempi kuin muistin. Siellä oli äitini ja siskoni. Siellä oli oudot, vanhat ikkunat. Katsoin lamppua, että antoiko se tarpeeksi valoa leikkeihin. Siellä oli siskoni, jonka kanssa jaoimme lapsuuspiirustuksiamme. Olin piirtänyt jotain avaruusörkkejä. Tyhjensimme taloa.

Uneen liittyi myös jossain tuntemattomassa paikassa panikointi, ensin olin eksynyt ja pyörätuolissa. Siitä nousin ja esim. olin väkivaltarikollisten ja raiskaajien huoneessa pikkuhousuitta tosi turvattomana. Pakenin/piilottelin myös tappajaa.

Lopuksi unessa kannoin omaa tajutonta/nukkuvaa lastani huopaan käärittynä ja vein pakettiautolla suojaan. Siihen liittyi piilottamista ja syyllisyyttä. Kuitenkin ajattelin, että jos totuus piilotteluasiasta selviää, myönnän rehellisesti kaiken, ei siinä mitään niin pahaa ollut.

Kiitos jos joku vastaa ja kertoo ajatuksiiaan.

olavi
Ylläpitäjä

Re: Muuto pois kotoa

#2 ViestiKirjoittaja olavi » 20 Kesä, 2017 12:29

Lapsuuden kotiin palaaminen usein kertoo tunteista, joiden lähtökohdat ovat lapsuudessa. Nelikymppinen voi jo 'muuttaa pois' lapsuuden tunteista. Yläkerta voi viitata ns. yläkerran asioihin, siis henkiseen elämään. Äiti jotenkin hallitsee sitä edelleen/hallitsi sitä lapsuudessa. Voimakkaat kissaeläimet voivat viita naisena olemisen tunteisiin. Nehän opimme suorina tunnepeilauksina, yleensä piilotajuisesti juuri äidiltä. Kahvi voi kertoa kaveruudesta (ystävien kanssa käydään kahvilla). Tunteikkaampi ja koskettavampi suhde on usein pelottava, mutta myös eroottisen ihana.
Lapsuskodin vanhat kalusteetkin voivat viitata juuri lapsuuden tunteisiin. Niissäkin uni vetää yhteyden äitiin - ja myös siskosuhteeseen? Väkivalta- ja raiskausuhka tuntuvat aika hälyttävätä taustakokemukselta
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

Pitkätossu

Re: Muuto pois kotoa

#3 ViestiKirjoittaja Pitkätossu » 28 Kesä, 2017 1:28

Kiitos viestistä Olavi!

Äitini on hallinnut minua mielessäni, mutta pikkuhiljaa taidan olla pääsemässä siitä irti, siitä tosiaan tulkitsit.

Äitini suhde isääni on ollut aina torjuva, mutta tietyllä tapaa ymmärtävä. Meinasin kirjoittaa lämmin, mutta ei nyt kuitenkaan ihan niin :) Olen tosiaankin peilaamassa omassa suhteessani osittain sitä äiti-isä suhtautumisen historiaa. Huh huh. Ajattelun aihetta.

Minulla on yksi kokemus, että miesnaapuri oli seksuaalisesti uhkaava, kun olin lapsi. Ehkä se tuli uneen? Vanhempani eivät olleet kotona. Juoksin kotiin ja konkreettisesti lukitsin oven. Mutta jo ennen sitä näin paljon lapsena painajaisia, että joku paha yrittää sisään kotiin, vanhempani ovat poissa ja yritän pienillä voimillani ja kaikin keinoin pitää ovea kiinni, mutta oven lukko ei ole koskaan tarpeeksi turvallinen tai turvaviritelmäni eivät ole tarpeeksi pitäviä. Unessa voimani eivät riittäneet pitämään ovea kunnolla kiinni, vaikka kamppailin tosi kovaa, kun jokin paha yritti siellä lapsuudenkodissa ovesta sisään.

Palaa sivulle “Unien tulkinnat”