Olavin kirjat

Keskustelijat voivat esitellä omia unikirjojaan ja kommentteja muiden unikirjoista

Valvojat: ilarim, olavi

Viesti
Julkaisija
Tii

Olavin kirjat

#1 ViestiKirjoittaja Tii » 08 Tammi, 2007 22:02

Kiitos Olaville ajatuksia herättävistä kirjoista.
Minulla on työn alla Unista elämänviisautta ja Elämä puhuu. Koska molemmat ovat sisällöltään valtavan laajoja, ei niitä ihan yhdellä tai kahdellakaan istumalla lue. Se laajuus on minulle, aika yksinkertaiselle lukijalle vähän ongelmakin. Olavin valtava tietomäärä ja laaja tutkimus näkyvät näissä. Minä ehkä pystyisin pureutumaan paremmin yhteen tai kahteen aihepiiriin kerrallaan. Paljon olen kuitenkin löytänyt hyviä vinkkejä omaan unityöskentelyyni ja niinkuin mielenkiintoinen kirjallisuus usein tekee, halu kirjalliseen vuorovaikutukseen on syntynyt.
Kirjoittajana minut sai syttymään (korskuen kuopimaan takajalkojani) ajatus kielen köyhyydestä (Elämä puhuu, s. 77). Ihmisten puhekieli on toki köyhtynyt ja kirjallisuuden kielessäkin on sama trendi, liian "kirjallinen" tyyli on eitoivotua kirjallisuus- ja kustannusmaailmassa. Suomen kieli on kuitenkin jonkun tutkimuksen mukaan yksi maailman rikkaimpia kieliä. Meillä on valtava määrä vivahteita ja synonyymejä käytettävissä. Uuden kielen sijaan sanoisin, että herätetään henkiin se joka meillä jo on. Sinällään luova kieli luonnostaankin synnyttää uutta (kieltä). Tekstissä on kuitenkin vähintään yhtä tärkeitä ne sanojen ja rivien välit, tyhjät paikat, hiljaisuus. Niillä kerrotaan asioista jota ei voi sanoin kuvata.

Jatkan keskustelua kunhan joku kohta taas pysäyttää :)

Ilman muuta nämä kirjat saavat minut hakeutumaan unikurssille, kunhan sellainen taas tänne Turkuun tulee.

Palaa sivulle “Unikirjat”