Hammasrivistöjen tippuminen

Keskustelua unien merkityksestä ihmisen elämässä

Valvojat: ilarim, olavi

[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Viesti
Julkaisija
Annukka
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Hammasrivistöjen tippuminen

#1 ViestiKirjoittaja Annukka » 30 Tammi, 2008 8:48

Hei

Näin viime yönä jotenkin niin erikoista unta, että toivoisin kuulevani kommenttejanne tästä. Tiedän, että hampaiden tippuminen ei usein tiedä hyvää, mutta... niin, jätän tulkinnan teille. Uni menee näin:

Seisoin kylpyhuoneessani, päässäni kaunis peruukki, jonka hiukset näyttivät hyvin luonnollisilta. Peruukin hiukset olivat oljenväriset, paksut ja pitkät (kun taas omat aidot hiukseni ovat tummanruskeat, lyhyet ja hentoiset), ja tunsin itseni kauniiksi. Hymyilin itselleni peilin edessä; yhtäkkiä olinkin suihkussa, peruukkeineni ja vaatteineni, mutta ajattelin, että ei haittaa, sillä peruukki ei mene siitä pilalle. Hymyilin edelleen veden valuessa pitkin hiuksiani ja vaatteitani.

Kun kuivasin hiuksiani (peruukin hiuksia), hymyilin taas peilille ja huomasin yhtäkkiä, että oikeanpuoleinen etuhampaani oli katkennut puolestavälistä poikki. Kumarruin lähemmäs peiliä ja ihmettelin, kuinka ja milloin se oikein on katkennut. Koska etuhampaitani on paikattu (oikeassa elämässä siis) hampaitten sisäpinnoilta, oli unessa tämän lohkeamisen johdosta paikka irronnut myös viereisestä etuhampaasta - joka johti siihen, että paikkoja oli irronnut myös viereisten hampaitten sisäpinnoilta - ja yhtäkkiä hampailla ei ollutkaan enää missä pysyä kiinni, sillä paikat hävisivät - ja niin koko rivi ylähampaitani halkesi käteeni kuin rivi puoilikkaita tekohampaita. Hampaat menivät siististi keskeltä poikki/halki (lopputulos näytti jopa ihan siistiltä, outoa...). Ja kuinka ollakaan, sama tapahtui myös alahampailleni, jotka lohkesivat myös leveyssuunnassa. Niin kädessäni oli kaksi hammasrivistöjeni puoliskoa. Suussani jokaisesta hampaasta vain siistit, tasapituiset tyngät.

Laitoin irronneet hammasrivit (hampaat siis pysyivät yhdessä aivan kuin ne olisivat olleet kiinni sivuista toisissaan) laatikkoon. Hetken kuluttua esittelin tätä uskomatonta tarinaa ystävilleni, hampaitani suussa ja irronneita hammasrivejä. Esittelyni jälkeen ylähampaista irronnut hammasrivi-kappale oli hävinnyt; joku tutuistani oli vienyt sen, koska se oli ollut mielenkiintoinen.

Tiesin että minun täytyy soittaa hammaslääkärille, mutta huomasinkin vain pyöräileväni väärään suuntaan, jotenkin sekavana. Välillä pysähdyin jossakin huoltamolla, jossa oli ryhmä ihmisiä, joilla oli joku kävelyä hankaloittava vamma jaloissaan. Myös minä aloin linkuttaa toisella jalallani.

Seisoin huoltoaseman parkkipaikalla ja olin jo ihan hermostunut, etten saanut soitettua hammaslääkärille. Puhelimeni sim-kortti oli kahdonnut eikä puhelimessani ollut tallessa yhtään numeroa. Paikalle tuli veljeni, joka auttoi minua etsimään Jyväskylän kaupungin keskuksen numeron (asun Jyväskylässä) puhelinluettelossa, mutta hermostuin hänellekin sillä hän tarjosi minulle vain jonkun tekstiviestipalvelun numeroa (koska käytin kännykkää). Lopulta etsin itse oikean numeron ja näppäilin sen kännykkääni. (Kännykällä pystyi soittamaan vaikkei sim-korttia ollutkaan.)

En osaa sanoa, sainko ketään puhelimella koskaan kiinni vai oliko puhelin varattu, jotain epäselvää siinä oli. Muistelen että lähdin kuitenkin pyöräilemään hammaslääkärin suuntaan ja ehkä pääsinkin perille (loppu unestani ei jäänyt mieleeni niin selvästi), mutta itse unessa hampaitani ei siis korjattu, eikä tilanne varsinaisesti ratkennut.

...

Pitkä selostus. KIITOS jos teillä on aikaa kommentoida! <3

Annukka

olavi
Ylläpitäjä

#2 ViestiKirjoittaja olavi » 30 Tammi, 2008 13:22

Unet ovat yksilöllisiä. Siksi niiden ymmärtäminen edellyttää tietoja unennäkijästä ja hänen elämäntilanteestaan. Uni saattaa kuvata huoltasi ulkonäöstä. Jostain syystä koet, että olisit kauniimpi tuuheatukkaisena blondina. Tuo vetovoimaasi kohdistuva epäily 'murentaa' itsetuntoasi, jota uni kuvaa hampaitten rikkoutumisena, murentumisena. Unen mukaan ongelmana saattaa olla keinotekoinen yrityksesi paikata itsetuntoasi (hampaitten paikat). Ehkä vertailu muihin on syynä asiaan, koska joku varastaa hampaasi. Samaan viittaa se, että kun joku muu on vaivainen, alat kärsiä samasta vaivasta ts. ehkä otat muiden ongelmia omaksesi.
Viimeksi muokannut olavi, 19 Helmi, 2008 13:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henkilökohtaisempaa

Annuka

#3 ViestiKirjoittaja Annuka » 30 Tammi, 2008 14:01

Kiitos Olavi vastauksestasi.

Ulkonäkö on vain tällä hetkellä elämässäni pienin ongelmani; itse asiassa olen jotakuinkin tyytyväinen siihen miltä nykyään näytän (laihduin viime vuonna 10 kiloa). On totta, että en ole aina ollut varma ulkonäöstäni, mutta jotenkin en jaksa uskoa, että se olisi ollut uneni sanoma.

Vaikka uni alkoikin ulkonäköasialla, se ei korostunut ollenkaan unessa niin voimakkaasti kuin tuo hampaiden katkeaminen. Ehkä uni vain koettaa kertoa minulle, että elämässäni on tulossa suuri muutos, joka tuntuu minusta kauhealta, mutta joka ei loppujen lopuksi ole maailmanloppu (hampaathan olivat ihan ok puolinaisenakin, eikä niitä särkenyt tms. ((paikkoja minulla on hampaissani oikeassa elämässäkin paljon, se ei ollut unen tuotantoa))).

Halusin ehkä enemmänkin kuulla teiltä, mitä tuo hampaiden lähteminen yleensä unissa tarkoittaa - menetänkö lopullisesti jotain suurta?

Stressaantumiseni ja turhautumiseni kuvastaa toki sitä, että minä olen stressaantunut ja turhautunut. Ja hammaslääkäriin asti minä en unessani koskaan päässyt, asia lienee edelleen avoin.

Tosielämässä suurin murheen aiheeni tällä hetkellä on poikani, jonka huoltajuudesta joudun vääntämään ihan kunnolla kättä seuraavan kahden kuukauden sisällä. Minusta on tulossa joko yh-äiti tai etä-äiti pojalleni.

Dragon

#4 ViestiKirjoittaja Dragon » 03 Helmi, 2008 2:08

Don't believe the lie your dragon needs slaying...

Fairy tale

#5 ViestiKirjoittaja Fairy tale » 18 Helmi, 2008 18:00

Kati

#6 ViestiKirjoittaja Kati » 17 Kesä, 2008 11:14

ailailai

#7 ViestiKirjoittaja ailailai » 16 Heinä, 2008 13:56

Minäkin olen nähnyt monena yönä unta hampaiden tippumisesta. Ensin ne löystyvät ja meinaavat tippua. Yritän kovasti että ne pysyisivät suussa mutta yksitellen ne tippuvat pois.
Viime yönä näin unta että olin menossa hammaslääkäriin (syyskuussa on aika oikeasti) ja kun avasin suuni, minulla ei ollut etuhampaita. Olin unen aamulla sylkenyt ne pois suustani kun ne olivat tippuneet irti. Hammaslääkäri etsi reikiä ja löysikin muutaman. Hän ei porannut niitä vaan näytti röntgen kuvan niistä. Takimmaiset takahampaani olivat puolikkaat.

Minulla on aina ollut hyvät hampaat, koskaan ei ole jouduttu poraamaan reikiä eikä mitään. Unet ahdistavat ja aamulla tarkistan aina että hampaat todella ovat suussa eivätkä roskiksessa. höpsöä. :roll:

feyo

Re: Hammasrivistöjen tippuminen

#8 ViestiKirjoittaja feyo » 06 Heinä, 2020 21:50

Hammassärky voi esiintyä vahingossa, se on hyvä, että lähellä kotiini löysin klinikka, jossa minulla oli mahdollisuus muuttaa säröillä täyttö aamulla. Googlasin ja löysin tämän kansion :o

Vieras

Re:

#9 ViestiKirjoittaja Vieras » 04 Loka, 2020 23:31

Palaa sivulle “Unien merkitys”