Unikuvat heräämisen jälkeen

Keskustelua/kysymyksiä/vastauksia oudoista unista, enneunista jne

Valvojat: ilarim, olavi

Viesti
Julkaisija
samuli

Unikuvat heräämisen jälkeen

#1 ViestiKirjoittaja samuli » 18 Loka, 2009 16:00

Minulla on nyt reilun vuoden ollut aika mielenkiintoisia unikokemuksia. Etsin tietoa netistä vastaavista mutta ei löytynyt tietoa engl. kielelläkään.

Taustaa: olen aikoinaan nähnyt enneunia, lucid-unia (eli tiedän näkeväni unta. Olen täysi terve, en käytä mitään lääkkeitä. Alkoholia nautin kohtuullisesti.

Viime vuoden aikana harva se yö kun herään sikeästä unesta ja tiedän olevani hereillä, (saatan avata hetkeksi silmät, juoda vettä yöpöydän lasista jne. ) laitan silmät tiukasti kiinni ja keskitän katseen näkökentän keskelle, niin eteen avautuu eräänlaisia unikuvia. Ne eivät näy koko näkökentässä vaan eräänlaisessa neliömäisessä "laatikossa".

Joskus näkymä "laatikko" on vain vihreää lumisadetta, joskus lumisateen seassa epäselviä kuvia. Useimmiten kuvat kuitenkin täysin selkeitä.

Omituista kuvissa on se että ne ei liity mitenkään uniin mitä muistan näkeväni.

Esim. eräänlainen kuviotapettinäkymä, huone, ihmisiä jne.

Myös liikkuvaa kuvaa joskus on. Toisaalta omituisia nopeutettuja kuvia esim. on huone sänky jossa välillä näkyy joku, häviää, liikkuu vähän yht äkkiä jne.

Kaikkein mielenkiintoisin ja harvinaisin "unenjälkeinen kuva" on näkymä huoneeseen. Kun päätä liikuttaa näkee huoneen joka puolella, ihan kuin virtuaalinen maailma.

Kuvat näkyy n. 10-20 sekuntia ja sen jälkeen nopeasti häipyvät. En ole keksinyt keinoa miten aikaa voisi pidentää.

Kuvia alkoi näkymään viime vuoden Elokuussa. Kesällä ei näkynyt juurikaan kuvia kun taas Elokuussa jonkin verran. Nyt satunnaisesti. Oma makuuhuone on pimennetty yöksi (ei täysin mutta melkein).

Mahtaako muilla olla samanlaisia unikuvia? Toisaalta jokainen voisi testata tätä hommaa itsekseen. Täytyy vain muistaa sulkea silmät kunnolla ja keskittää katse. Usein itseä harmittaa jos en muista tätä harjoitusta tähdä. Jos heräämisestä tovi ja on jo virkeänä unikuvia ei saa enää esiin.

Mikä lie mahtaa olla kuvien merkitys?

Palaa sivulle “Erikoiset unet”