Yleisellä tasolla

Keskustelua/kysymyksiä/vastauksia oudoista unista, enneunista jne

Valvojat: ilarim, olavi

Viesti
Julkaisija
Puoskari
Viesti:

Yleisellä tasolla

#1 ViestiKirjoittaja Puoskari » 15 Joulu, 2009 7:10

Tervehdys, pitkästä aikaa :D

Tänä aamuna ei muistu mieleeni yhtään erskummmallista unikokonaisuutta, joten, olen päättänyt ottaa puheeksi jo hyvin pitkään ja hartaasti päätäni vaivanneen uniaiheisen asian.

Yritän saada tämän kuulostamaan mahdollisimman tunnistettavan (niille jotka pystyvät löytämään yhtymäkohtia omiin kokemuksiinsa) ja ymmärrettävän (niille jotka eivät käsitä mistä puhun)....Tiedän sen kokemuksesta olevan vaikea tehtävä, koska olen puinut sitä itsekseni ja erään kanssa joka on ikään kuin sielunveljeni henkimaailman asioissa. yritän pysyä objektiivisena ja käsitellä asiaa jotenkuten "aihepiireittäin" Here goes.

Tiedättekö ne sellaiset unet, unet jotka ovat ikään kuin unia isolla U:lla....
Ne ovat vaivanneet minua kauan, kun sanon vaivanneet, tarkoitan että ne kiehtovat minua, mitä ne ovat, mistä ne tulevat, ne ovat kuin toinen elämä jossain tämän elämän toisella puolella.
Ne ovat niin tunnistettavia, ettei niistä VOI erehtyä, tiedät sen HETI kun sinne tulet, tiedät että: hei olen täällä taas, ja se on mahtavaa, tunnet sen kun se loppuu, taas on yksi seikkailu takana ja maailmani hieman laajempi paikka. Tiedät että olit siellä kun heräät, muistat kaiken kuin elokuvan, muistat myös kaikki ne muut "Unet" ja muistat vanhat seikkailusi siellä.....ja ennenkaikkea, olet onnellinen ja jollain tapaa salamyhkäisen tyytyväinen itseesi kun olit taas päässyt todistamaan ikään kuin jotain suurta ja salaista.

Tuollaisia ajatuksia ja tuntemuksia nuo kyseiset unet herättävät minussa näin hereillä ja omien tuntemuksieni tarkkailijana, aion seuraavaksi yrittää selvittää näiden unien sisältöä, luonnetta ja niissä esiintyviä toistuvia "atmosphere"...hmm tunnelmia?

Hyvä on, yritetään... Yleensä kun mainitun kaltainen "suuri seikkailu" on alkamassa, sitä ei vielä tiedosta, vaan olet normaalissa unessa, sitten jotain alkaa tapahtua.
Tätä on vaikea selittää, mutta ystäväni loihti melko osuvan kuvan asiasta, käytän siis sitä.
scenario 1. olet vaikka kävelemässä unessasi, kun yht'äkkiä tunnelmassa tapahtuu drastinen muutos ja saatat esim. tuntea suurta pakkoa tai vetoa kävellä tiettyyn paikkaan, se on kuin tieto, tuonne minun on mentävä, siellä se on (mikä?)
se vetää puoleensa kuin magneetti...kun pääset sinne, tapahtuu tunnelmassa uusi muutos: vaupautuminen, samalla uneen ilmestyy myös erityinen tajunnantason muutos, olet tietoinen itsestäsi, ympäristöstäsi, saatat tietää että olet ollut täällä ennenkin
(saatat myös tietää että kyseessä on uni, se jossa olet tai se jonka muistat) ,
luultavasti olet myös iloinen ollessasi siellä taas
(kyseinen tuntemus saattaa tulla vasta herätessäkin)

No, uni on hyvin yksityiskohtainen, hyvin monisyinen, esimerkkiä en ryhdy antamaan vaan siirryn itse "seikkailun" aikaisiin tyypillisiin tuntoihin.

Tapahtumat ovat hyvin poikkeavia muista unista siinä kuinka "tarkoituksenmukaisia" ne tuntuvat olevan ja siinä kuinka terävinä kaikki tapahtumat, hahmot, puheet ja muut ovat. Ne myös PYSYVÄT muistissa koko unen ajan, pystyt unessa järkeilemään ja käyttämään hyväksesi tietoa aikaisemmin unessa tapahtuneesta tai vanhoista samanlaisista unista
esim. tunnet paikkoja ja kuinka niihin päästään nykyisestä paikasta
muistat juna-asemien aikatauluja
tiedät missä jotkin ihmiset asuvat tai mitä kauppoja missäkin on yms.

Uni-maailmaasi myös aika-ajoin liittyy uusia alueita unista (minulla esimerkiksi on kasvanut pääni sisään oma "uni-pääkaupunkiseutu, jossa voin vapaasti liikkua näissä unissani ja se kasvaa aina uni unelta).

Seikkailut ovat yleensä todella pitkiä ja tapahtumarikkaita, jopa vauhdikkaita.

Unen loppupäät ovat mielestäni ehkä kaikkein tunnistettavimpia osia, tunnelmiltaan, lopussa tapahtuu jälleen jyrkkä muutos ilmapiirissä.

Kun unen loppu lähenee, saattaa olla että KAIKKI ihmiset (ehkä myös eläimet) poistuvat näyttämöltä, saatat huomata että olet joutunut johonkin lapsuudelle ominaiseen maisemaan tai sitten jonnekkin maaseudulle yms. tunnelma on haikea....Yleensä loppuvaiheen "omat aktiviteetit" rajoittuvat pelkkään kävelyyn tai harhailuun, tunnelma tiivistyy koko ajan, haikeus on muuttumassa hiljalleen epäilykseksi, tässä vaiheessa yleensä vain kävelen päättäväisesti jonnekkin päin, en ole aivan varma missä olen mutta tunnistan maiseman ja tiedän (toivon?) että kun vain kävelen hiljalleen eteenpäin niin pääsen kotia kohden. tunnelma alkaa muuttumaan entistä tiiviimmäksi ja itse muutun unessa ulkopuoliseksi tarkkailijaksi, saatan katsoa itseäni kävelemässä tai harhailemassa tuussa maisemassa näennäisen päämäärättömästi, jälkeenpäin ajatellen tuntuu kuin olisin siellä vahtimassa sitä pientä minua, suojelemassa ja pitämässä huolta, ikään kuin kertomassa äänettömästi ettei ole huolta, pääset lotiin kun vaan jatkat matkaa.... ilmassa on maailmanlopun tuntu, ketään ei ole missään. Ilma tuntuu ikään kuin kiehuvan punaisena ja koko maailma väreilee jotakin hyvin kummallista, voisin vaipua pakokauhuun ellen olisi itseni ulkopuolella. ilmassa on ikään kuin yksi jatkuva nuotti joka tulee ilmapiiristä, musiikki on hyvin ahdistavaa, vaan en tunne itseäni ahdistuneeksi, ilmapiiri muuttuu musiikiksi ja musiikki ilmapiiriksi........

Lopuksi vain herään hymy huulillani ja totean että, jaha, semmoinen tällä kertaa.

No niin, Olavi sinä viisasten kivi, nyt kun olen vihdoin monen vuoden jälkeen laittanut murto-osan ajatuksistani teemaa kohtaan sanoiksi niin mielelläni kuulisin myös sinun ammattimaisen mielipiteen....mitä nämä eriskummalliset unenkaltaiset reissut ovat ja miksi ne ovat kuin loma tropiikissa?

Kaikki jotka tunnistavat jotakin näistä unista, tehkää tarkennuksia ja lisätkää mitä tunnette tarpeelliseksi lisätä!!!

Minä haluan päästä johonkin ymmärrykseen asian tiimoilta joten talkoot pystyyn :D
"Use the centrifugal force, luke" -Ben Kenobi

Vieras

#2 ViestiKirjoittaja Vieras » 15 Joulu, 2009 7:42

Jaha, luin tuon roskan uudestaan ja tunnen itseni ehkä vähän kyvyttömäksi kirjoittajaksi, en usko että tuosta saa irti kaikkea tarpeellista tunnelatausta asian ymmärtämiseksi....

Jos tunnistatte kuitenkin teeman, yrittäkää loihtia itsenne johonkin niistä unista ja lukekaa uudestaan niiden tunteitten ryydittäminä, ehkä se voi avata tuota teksyiä jollain lailla :D

olavi
Ylläpitäjä

#3 ViestiKirjoittaja olavi » 18 Joulu, 2009 13:20

Kuvauksesi viittaa erikoisiin uniin, joissa ollaan tietoisia edellisistä unista samassa tai samanlaisessa paikassa. Minullakin on ollut unisarjoja, joissa liikun tietyssä kaupungissa ( jollaista en tunne päivätodellisuudesta). Tunne kaupungin entisten unien perusteella aina hyvin ja tiedän, missä on mitäkin. Kaupungissa on mm. metro. En ole löytänyt näille unille mitään selkeää selitystä. Jotkut ovat tarjonneet selitykseksi jotain sivupersoonaa???
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

hitsu
Viesti:

#4 ViestiKirjoittaja hitsu » 07 Tammi, 2010 10:21

Tiedän oikein hyvin, mistä Puoskari puhuit. Olen useaan otteeseen itsekin kertoillut näistä toistuvista unipaikoista. Siinä mielessä toistuvissa, että tietää unessaan, että kertomus jatkuu. Jotain on samaa, rakennuksen osa tai sitten vaan mielessä oleva yhteinen olotila aiempien unien kanssa.

Pointti on mielestäni se, missä se muutos piilee. Se kertoo jotain omasta kehityksestä tai taantumuksesta, jotain omasta henkisestä tilasta.

Sinulla näyttäisi olevan aktiivinen ja elävä vaihe, noin jännää ei oma elämäni kyllä ole. Taidanpa olla tylsempi tyyppi.

hitsu
Viesti:

#5 ViestiKirjoittaja hitsu » 07 Tammi, 2010 13:03

Vielä tätä pohdintaa yleisellä tasolla.

Tunnen erään ihmisen, jolla tämä sama uni on jatkunut vuosikymmeniä. Alkuun oli oli hyvin pieni yksinkertainen mökkeröinen tuntemattomalla vieraalla maalla. Vuosikymmenien mittaan mökkiä on rakennettu, varustettu sähköillä, siellä on vierailut muutamia harvoja vieraita esim unennäkijän toinen tytär jne. Nyt unennäkijän mies kuoli ja mökkeily on jatkunut ankaran siivoamisen merkeissä, mutta nyt aivan yksin.

Sinä Puoskari taidat olla vielä hiukan nuorempaa kastia. Kun sinulla on tuollainen mielenkiintoinen toistuva unimaailma, kirjoitapa se ylös näin hyvissä ajoin. Se voisi olla tosi mielenkiintoinen vuosikymmenien päästä. Voisit kirjoittaa omanelämänkerran, unien näkökulmasta. Tietysti liitettynä pienin tosielämän reunahuomautuksin.

Oliko se intiaanit vai mikä alkuperäisheimo, joka ei ollut varma, onko reaalitodellisuus unimaailma vai tämä tavanomaisempi reaalimaailma. Ai mitkä kuvat kirjaasi saisikaan. .

Ulkopuolinen

#6 ViestiKirjoittaja Ulkopuolinen » 07 Tammi, 2010 16:20

Kyllähän nuo toistuvat unet kertovat meidän kehityksestämme tietoisuuden tasolla melko hyvin. Itse aikoinaan kykenin hyvinkin seuraamaan alitajuntani tasoa susiunista ja toisaalta taas talounet kertoivat kehityksestäni.

Ne ovat ihan hyödyllisiä keinoja ymmärtää itseään.

Puoskari
Viesti:

#7 ViestiKirjoittaja Puoskari » 10 Tammi, 2010 15:13

hitsu kirjoitti:Sinä Puoskari taidat olla vielä hiukan nuorempaa kastia.

Oliko se intiaanit vai mikä alkuperäisheimo, joka ei ollut varma, onko reaalitodellisuus unimaailma vai tämä tavanomaisempi reaalimaailma.

Mieletön päättelykyky, kyllä 22 linssissä vasta :D

Ja tähän toiseen asiaan (intiaanit). Tuo oli niin mieletön pommi, että joku kokonainen kansa ajattelisi noin....Ei muuten, mutta kun itse olen miettinyt (lapsena melko tosissani) ja myöhemmällä iällä leikitellyt samalla ajatuksella, että entä jos tämä valvemaailma jossa tätä tekstiä tähän näpyttelen onkin "se oikea uni", josta nukahdettuani (eli siis "herättyäni") en muista kuin joitain epämääräisiä katkelmia....toinen erikoinen skenaario jonka muistan lapsuudestani, joka sivuaa vahvasti samaa ajatusta, on: "Entä jos oikeasti olen ollut esimerkiksi kolarissa ja oikeasti makaan sairaalassa koomassa ja keikun tässä "todellisuudessa" jossa kirjoitan, että olisin täällä jumissa? hauskoja ajatuksia
"Use the centrifugal force, luke" -Ben Kenobi

Palaa sivulle “Erikoiset unet”