valveilla nähdyt unet tulevat vahvasti mieleen

Tässä keskustellaan ihmisen mielen ongelmista ja mahdollisuuksista

Valvojat: ilarim, olavi

Viesti
Julkaisija
vieras

valveilla nähdyt unet tulevat vahvasti mieleen

#1 ViestiKirjoittaja vieras » 23 Heinä, 2008 5:25

mulle on kerran aikaisemmin käynyt näin silloin kokemus oli huomattavasti ahdistvampaa kuin nyt. Eli mulle tulee unet jotka olen nähnyt mieleen. Tunnetta on vaikea kuvailla, mutta ahdistavalta se tuntuu kun mielen täyttää yllättäen unet. Unet eivät ole mitenkään huonoja, mutta se miten ne mieleen tulevat on jollain tapaa epämiellyttävä. Tuntuu kuin unia tulvisi mieleen ja kun yksi on vilahtanut mielestä seuraava on jo tulossa. Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia tai tietoa mistä tälläinen voi johtua?

olavi
Ylläpitäjä

#2 ViestiKirjoittaja olavi » 23 Heinä, 2008 11:22

Kyse voi olla erityisestä herkkyydestä tai lahjasta, jolla voit liikkua unen ja valveen rajoilla. Sinun kannattaa opetella tuota taitoa niin, että se ei häiritse sinua, vaan voit alkuperäiskansojen tavoin katsella asioita myös ns. epätavallisesta, toisesta, unien näkökulmasta.
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

fatti

Sama täällä

#3 ViestiKirjoittaja fatti » 27 Touko, 2011 16:07

Mulla on ilmennyt viime aikoina samaa ja se tuntuu lisääntyvän koko ajan. Itse en siitä niinkään ahdistu, mutta se kummastuttaa todella paljon! En löytänyt netistä muuta aiheeseen liittyvää kun tämän keskustelun. Jostain ois pakko saada tietooni että mistä moinen johtuu? :roll:

minäkin

unet mieleen

#4 ViestiKirjoittaja minäkin » 27 Touko, 2011 16:44

Minulle joskus on epäselvää mikä on unta ja mitä olen unennäön jälkeen miettinyt tai mielikuvituksella jatkanut puoliunessa. Ei kuitenkaan ole lainkaan epämiellyttävää, vaan unen ja valveen rajamailla.

hitsu
Viesti:

#5 ViestiKirjoittaja hitsu » 01 Kesä, 2011 13:37

Niin, tunnen itsekin tuon ilmiön joltain kannalta.

Jos tarkoitat, että jokin laukaisee unun muistiin, niin tiedät mistä kirjoitat.
Esim kiinnitin töihin tullutta postikorttia oven viereen ja samalla muistin, että olin nähnyt unta, että ko ovi oli kadonnut paikaltaan. Oletan, että meiltä piakoin poistuu työt ko oven takaa. Aika näyttää olenko oikeassa vai väärässä.

Tai näin unta työkaveristani toistuen. Muistin asiant silloin kun tein töitä hänen vieressään. Tiesin, että uni kertoi työkaveruutta suuremmasta yhteydestä, ystävyydestä ja syvemmästä kaveeruudesta.

Siis yritän sanoa, että nämä univälähdykset arjen keskelle, tuovat meille lisätietoa. Ne on avain, todellisuuteen ja unen avulla käsiteltyyn todellisuuteen.

Kerro lisää kokemuksestasi. Minua ei hiukkaakaan omat hassut jutut ahdista, vaikka joskus kieltämättä säpsäyttää. Varsinkin jos tunne on hyvin voimakas, tuntuu kuin joku iskisi päähän. Niin tietysti vähän hölmölle täytyykin tehdä, että älyää pysähtyä. Toisaalta olen niin utelias, että kaikkinainen tiedon aavistelu on pelkkää plussaa.

Kirjoittaja

#6 ViestiKirjoittaja Kirjoittaja » 22 Marras, 2011 15:08

Minulle on vanhemmiten tullut nukkumaan mennessä unia, todellakin unen ja valveen rajamailla. Alan nukkumaan aina samassa asennossa, kun asetun nukkumaan, lähes välittömästi näen unta, samalla voin olla tietoinen ympäristöstä, mutta jotenkin poikkeavalla tavalla.
Unet ovat usein kertausta päivän tapahtumista, eivät kuitenkaan aina.

uninainen

#7 ViestiKirjoittaja uninainen » 04 Maalis, 2014 20:23

Minulla on viime aikoina ollut "omituisia" unia ja unien muistamisia. Heräilen erilaisiin todellisen tuntuisiin ääniin, jotka eivät oikeasti ole todellisia. Nyt on sen suhteen ollut pari viikkoa rauhallisempaa.

Uusin ilmiö on muistaa joku kohta unesta ihan täysin hereillä päivällä, mitä ei ole aiemmin tapahtunut. Pikkasen jo epäilen, olenko todella nähnyt unta vai mitä nämä "välähdykset" on. Esim. yksi aamu tässä kävellessäni autolta työpaikan ovelle, tuli mieleen yhtäkkiä korkolaput, uudet korkolaput. Ja toinen oli, kun istuin tupakalla tauolla. Oli kirjekuori, jossa oli naisen nimi. Yhdistin sen jotenkin mielessäni esimieheeni ja että kuori sisältäisi jotain henkilökohtaista tuolle naiselle. En tunne sen nimistä naista, jonka nimi kuoressa oli.

Sekoamassako?

olavi
Ylläpitäjä

#8 ViestiKirjoittaja olavi » 15 Maalis, 2014 12:55

Kyse ei liene sekoamisesta, vaan egon ja maailman rajan hämärtymisestä. Kyse voi olla lisääntyneestä herkkyydestä katsella todellisuutta kuvina. Haitalliseksi ilmiö tulee, jos et kykene olemaan tietoinen siitä, että katselet asioita. Jos tietoisuus katoaa, silloin olet tunteen tai näyn vallassa. Sielläkin voi olla, jos oppii olemaan siellä pelkäämättä. Jos asia kiinnostaa lue C.G.Jungin kokemuksia asiasta. Hyvä kuvaus on mm. Colin Wilsonin kirjassa JUNG: Piilotajunnan valtias.
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

Omituinen

Unitakaumat

#9 ViestiKirjoittaja Omituinen » 20 Touko, 2014 14:31

Edellisyön unet tulevat päivällä välähdyksinä mieleen. Tästä seuraa välittömästi pahoinvointi, oksettava tunne ja hikipisarat otsalle. Onneksi ne eivät kestä kauan, mutta saattavat toistua useita kertoja peräkkäin. Tätä on tapahtunut viimeksi n. 10 vuotta sitten, eli taukoa on ollut pitkä aika. Stressireaktio vai mikä mahtaa saada tämän ikävän tilanteen aikaiseksi?

flipannut

Re: valveilla nähdyt unet tulevat vahvasti mieleen

#10 ViestiKirjoittaja flipannut » 18 Marras, 2014 17:45

Kiva kuulla että muilla on vastaavia kokemuksia. Itsellä varsinkin alkuviikosta kostean viikonlopun jälkeen tulee näitä todella epämiellyttäviä unifläsäreitä. Tulee joksikin aikaa helvetin huono olo ja outoja muistoja mieleen, ja kun kohtaus on ohi niin monesti ihan hiestä märkänä.

Palaa sivulle “Ihmisen mielen ongelmat”