Toisen unta on käsiteltävä OMANA UNENA

Unien avaamista avoimen keskustelun avulla
Viesti
Julkaisija
olavi
Ylläpitäjä

Toisen unta on käsiteltävä OMANA UNENA

#1 ViestiKirjoittaja olavi » 08 Touko, 2008 12:52

Uniryhmä keskeinen periaate on, että toiselle ei tyrkytetä merkityksiä. Tyrkyttäminen on loukkaavaa. Tämä keskeinen periaate uniryhmissä ja sen olennainen merkitys tuli mieleeni, kun luin omaan uneeni tulleita kommentteja.
Ryhmän keskeisen säännön mukaan toiset ottavat unen omaksi unekseen ja puhuvat 'unestaan' minä-muodossa. He hakevat unelle merkityksiä omaan elämään liittyvistä kokemuksista. Eli ei edes kuvitella selitettävän unennäkijän unta. Siksi tekstissä ei suunnata viestiä unennäkijälle, vaan pohditaan unta omien tuntojen ja kokemusten sisällä.
Tämä on hyvin tärkeää, koska vain sillä tavalla voimme antaa todellisia vihjeitä unen ymmärtämiseen oman persoonamme kautta. Se on 'tulkitsijoille' itsensä paljastamista ja vaatii siksi antautumista toisten armoille. Yritys selittää toisten unia sanallisesti on helppo tapa paeta omia ongelmia. Kuitenkin se, mitä toisen unessa selitämme ja näemme ovat yleensä omat asiamme ja ongelmamme, joita on väärin tarjota toisille ratkaisuksi.

Näistä syistä johtuen pyrin toisten unien tulkinnassa (jota itse teen näillä sivuilla unennäkijän henkilötietojen tukemana) esittämään lähinnä kysymyksiä ja vaihtoehtoja, joita minulla tulee mieleen oman unikokemukseni perusteella. Siinäkin pyrin lähtemään omista tuntemuksista ja mahdollisista mielleyhtymistä, joita uni herättää. Käytän tietojani lähinnä ihmisen psyyken ymmärtämisessä, en niinkään unen merkityksen oivaltamisessa. Tähän liittyy se, että en suosi unikirjoja unien tulkinnassa, koska kirja(tieto) ei voi tietää, mitä yksilölle juuri nyt kuuluu.
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

saaga

#2 ViestiKirjoittaja saaga » 08 Touko, 2008 13:53

Toivottavasti minä en ole syyllistynyt tietämättäni loukkaavaan ilmaisuun.

Kun otin unen kuin omaksi unekseni, pakosta tuli mieleen nuo Kiantajärven maisemat. Mietin kyllä, onko unennäkijän kertomus paikasta yksityinen kokemus, jota ei voisi mainita...
Mutta tuo maisemakuvaus tuli kuin pakosta.

Ja jatko kalastuksesta kuin omaa untani.

Voisiko nämä kömmähdykset laittaa "keskeneräisyyden" piikkiin ainakin minun kohdalla?

Ulkopuolinen

#3 ViestiKirjoittaja Ulkopuolinen » 08 Touko, 2008 16:28

Minä ainakin joudun tässä kohtaa viittaamaan ja varmaan jopa seisaallaan. Taisin lukea säännöt hieman huolimattomasti ja vastaa vain omalla tyylillä sen koommin edes ajattelematta, että tyylillä on väliä. Anteeksi huolimattomuuteni ja ajattelemattomuuteni.

Tuo on oikeastaan ainakin omalla kohdallani lähinnä kieliopillinen seikka, en edes usein katso kenelle kirjoitan ja sitä kuitenkin käsittelee unta anonyyminä omista ajatuksistaan, koska se on ollut jotenkin itsestään selvää, että jos minä näen saman unen kuin mieheni niin takuulla merkitys on hänelle kuin minulle. Jotenkin automaattisesti sitä vastaa henkilölle, joka on aloittanut viestin ja kirjoituksissa heittää ns. täkyjä( ajatuksia, jotka juolahtivat mieleen edes suurempia ajattelematta uppoaako vai ei.

Anyway,
Piti oikein lukea moneen kertaan, että sisäisti jutun. Siis rautalangasta...
Toiselle merkitysten tyrkyttäminen ei ole suotavaa ja teksti osoitetaan itselleen, mutta jos uni on ns. uni, jonka ehkä mahdollisesti olisi voinut jopa nähdä niin eikö mieleen juolahtavien merkitysten pohtiminen ja ylösnostaminen ole sallittua ilman, että ne kohdistetaan kenellekään?

celadon

#4 ViestiKirjoittaja celadon » 08 Touko, 2008 18:51

Anteeksi .
Huomaan minäkin joittenkin unien kohdalla innostuneeni tulkitsemaan ja kyselemään heti kättelyssä, kuin omieni kanssa.
Joskus toisten unet lähtevät pyörimään heti kuin kuvanauha päässä, uni alkaa elää minussa ja tunnen sen omakseni. Silloin niissä on jotakin hyvin samoja tunteita tai kokemuksia kuin mitä itse olen kokenut ja kello kilahtaa sisälläni..ihan kuin itselläni ja ei muuta ku menoksi... ja kun Omia uniani olen tottunut availemaan heti kysymyksillä niin näkyy opittu tapa helposti jäävän päälle, yli 30 vuotta kun olen jo uniani ylös kirjoitellut ja aluksi niitä aikatarkoin analysoinutkin, että mikä johtuu unta edeltävistä tapahtumista, uutisista jne. kunnes jäljelle jäi se "ydin", niin urautuuhan siinä.

Mutta oppimassahan me täällä olemme, jokíkinen, Olavikin ,joten ei muuta ku lisää harjotustehtäviä. Paitsi minulla ei tuoreita unia enää ole jemmassa. Joskus kun tallensin hyvin tarkkaan uneni, iski sisäinen sensori päälle enkä nähnyt pitkiin aikoihin unia. Nyt on vähän samanlainen tunne, että kehtaakohan sitä ihan kaikkea tänne enää paljastella.

Mitä muuta meidän olisi hyvä huomioida toisten unien käsittelyssä?
Jossakin vaiheessahan ne kysymyksetkin kuitenkin on sallittuja ja vievät unen oivaltamista eteenpäin. Olavi esitti että hyvä olisi kysellä ihmettelevässä muodossa, miksei ihan suoraan jos kerran päähän pälähtää ? jos ja kun intuitiivisesti pälähtää?

celadon

#5 ViestiKirjoittaja celadon » 08 Touko, 2008 19:11

toisaalta, kun tuolla ei-uniryhmä-puolella kävin lueskelemassa noita Olavin vastauksia, niin niihinhän on annettu aika suorasukaisia merkityksiä unista .

Miten nuo unet poikkeavat näistä uniryhmän unista?
unennäkijöistä ei niissä kuitenkaan ole paljonkaan tietoja saatavilla.

olavi
Ylläpitäjä

#6 ViestiKirjoittaja olavi » 09 Touko, 2008 16:28

Yritän kyllä varoa antamasta suoria yksiselitteisiä vastuksia. Haluan, että unennäkijä itse löytää merkitykset. Joskus kiireessä joutuu tyytymään lyhyisiin kommentteihin, jolloin vastaus sinänsä voi herättää negatiivisia tunteita. Olennaista olisi jättää kenttä mahdollisimman avoimeksi unennäkijän omaa tulkintaa varten. Uniryhmätyöskentelyssä tämä on paljon olennaisempaa kuin muilla palstoilla, koska niillä kysyjät odottavat suoraa palautetta uneensa ja haluavat pysyä anonyyminä sivussa.

Sen jälkeen, kun unennäkijä on antanut palautteensa on ihan oikein jatkaa pohdintaa kysymyksillä unennäkijälle. Silloinkaan ei kuitenkaan saa 'käydä päälle' ja painostaa merkitystä.
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

hitsu
Viesti:

#7 ViestiKirjoittaja hitsu » 20 Touko, 2008 10:11

Noh, tällaista keskustelun pätkää en ollut huomannutkaan. Jos olen ollut tyrkyttäjä, niin kovasti olen pahoillani, anteeksi. Hölmöläinen on aina hölmöläinen.

Peruslähtökohta, että pitää unta omanaan, on mielestäni hyvä - sillä silmällä olen yrittänytkin lähestyä, mutta toki oman suppean kokemusmaailmani kautta. Muutenkin olen kehnosti ehtinyt vilkaista, hätäisesti silmätä keskustelua. Enkä todentotta yritä totuuksia keksiä, rajoitusteni kautta pikimminkin puhua.

Mutta itseasiassa pieni ärsytyksen poikanen ei minusta tee pahaa, tuottaa todempaa virtaa, puhdistaa. Ja on hyvä aina kertoa, että tuo ei minun kohdalla ole alkuunkaan oikeaan suuntaan, vaan metsässä mennään. Siitä vasta oppiikin..

trick

#8 ViestiKirjoittaja trick » 07 Helmi, 2009 2:23

Toisen uni on aina toisen uni. Sitä ei voi tulkita kukaan muu. Niinkuin on sanottu, opettele tulkitsemaan omia uniasi. Vain unennäkijä voi tietää onko "uni" tapahtunut eilen vai huomenna?.

Palaa sivulle “Unientulkinta nettiryhmänä”