muinaispuku

Unien avaamista avoimen keskustelun avulla
Viesti
Julkaisija
hitsu
Viesti:

muinaispuku

#1 ViestiKirjoittaja hitsu » 11 Tammi, 2010 14:13

Joku oli löytänyt isäni tekemän suuren pienoismallin jostain historiallisesta tapahtumasta. Isäni on ollut kuolleena jo useita vuosikymmeniä eikä koskaan ollut todellisuudessa tehnyt mitään pienoismalleja.

Samassa olinkin kulkemassa oikeasti pienoismallin paikoilla. Siellä oli hämärää, öinen tunnelma. Kaikesta huolimatta vierailijoita oli paljon paikalla. Oli myös työpajoja, joissa mm kudottiin muinaispukuihin kankaita.

Yksi vaate, muka muinaispuku oli valmiina. Se oli oikein kaunis. Yläosa hyvin pikkuruutuista, muutaman millin mittaisia puhdasvärisiä neliöitä. Tämä osa oli öljyttyä kangasta, piti myös vettä. Alaosa oli harsomaista hieman kypsän viljan-väristä. Koko puku hohti hämärässä.

Ajettelin ensin, että voisin ostaa kankaita ja tehdä itselleni sellaisen. Mutta ajattelin ensin kuitenkin koetella valmista. Ilman että riisuin vanhoja tai puin uutta, puku oli päälläni. Paikalla ei ollut mitään peilejä, kuvailin kuvaani pikku sillta vedenkalvoon. Kyselin mieheltäni, mitä hän siitä pitää.

Ongelma oli, ettei ollut ketään, keltä kysyä hintaa, ei ketään, kelle maksaa. En halunnut ottaa omin luvin, mutta en myöskään riisunut vaatetta. Se oli kuin taikoen lehahtanut ylleni.

Tunnelma oli oikein positiivinen, olin kuin kotonani. Ihmisjoukot eivät häirinneet, paikka oli kaunis. Jotenkin tuli mieleen sibergimäinen kuva, missä kuolema kiipeää mäenrinnettä ja jossa on veneitä. Siis tunnelma sibergimäinen, hiljaa hymyilyttävä, lämmin ja läheinen.

Ulkopuolinen

#2 ViestiKirjoittaja Ulkopuolinen » 11 Tammi, 2010 20:02

Olipa kaunis uni.

Jos minä näkisin tuon unen ja olisin nähnyt isäni tekemän pienoismallin ajattelisin, että tuon paikan esineet edustaisivat todellisuudessa meidän uhraamaamme aikaa ja työnmäärää, jonkun sellaisen asian eteen, joka on vapaaehtoista ja meille itsellemme nautintoa tuottavaa. Sellaiseksihan pienoismallien rakentaminen koetaan usein.

Ja tuo puku, se edustaisi minulle jotakin tehtävää elämässäni, joka on kuin minulle tehty, joka sopii minulle. Se, että siinä ei ollut hintaa eikä sitä voinut ostaa tarkoittaisi minulle, että tuo tehtävä on lahja ja sitä ei voi ostaa vaan se saadaan.

Mutta, kun ajattelen sitä, että en halua ottaa sitä omin luvin, mutta en myöskään luopua ehkä se kuvastaisi minun vääränlaista nöyryyttä ja ala-arvostamista itseämme kohtaan. Ja vielä kun unessa kyselee mieheltä mitä hän pitää sitä se kuvastaisi minun omaa epävarmuuttani muodostaa oma mielipiteeni.

Jos uni olisi minun voisin hyvin kuvitella unen sanoman olevan se, että joskus eteemme tulee tilaisuuksia, henkisiä lahjoja tai tehtäviä, joita emme ole tilanneet, joita emme voi ostaa vaan ne annetaan meille. Ja silloin minä voisin miettiä omaa asennettani, kykenenkö vastaanottamaan lahjan, kun se minulle annetaan.

hitsu
Viesti:

#3 ViestiKirjoittaja hitsu » 04 Touko, 2010 9:46

Kiitos ulkopuolinen. Mitä enemmän mietin tulkintaasi, sitä oikeammassa olet . .

Palaa sivulle “Unientulkinta nettiryhmänä”