Mustalaisen tekemä rasia ja Oulun raitiovaunut

Unien avaamista avoimen keskustelun avulla
Viesti
Julkaisija
Susanna

Mustalaisen tekemä rasia ja Oulun raitiovaunut

#1 ViestiKirjoittaja Susanna » 01 Touko, 2011 13:41

Kaksi perättäistä unta:

Heräsin raitiovaunussa, joka kulki asuinalueella, sain kysymällä selville, että olemme Oulussa. Tunsin syyllisyyttä, miten olin joutunut sinne, päällä juhlavaatteet ja vanha meikki, olinko juonut liikaa? Vai olinko joutunut rikoksen uhriksi, rinnassani oli ruhje, olinko saanut tyrmäystippoja, koska en muistanut mitään edeltävistä tapahtumista. Ihmiset raitiovaunussa eivät kiinnittäneet minuun erityistä huomiota, uskaltauduin ihmettelemään, että eihän Oulussa ole raitiovaunuja? Jolloin joku vastasi minulle, että totta kai on: vastauksessa oli vihamielisyyttä ja ajatus, että olen ylimielinen pääkaupunkiseutulainen, joka ei tiedä eikä välitäkään tietää mitään muista kaupungeista.

Herättyäni tuossa kohtaa ja nukahdettuani uudestaan alkoi toinen uni, jossa olin serkkuni kuvitteellisessa kerrostaloasunnossa, lapsemme olivat vielä pieniä ja serkun poika oli häkkisängyssä. Kysyin serkun mieheltä oliko heillä vielä tallessa puinen, vanhanvihreä rasia, jonka olin antanut heille. Serkun mies sanoi hieman häpeillen sen olevan kellarissa ja haki sen, vitsailimme, että voihan siinä tosiaan olla tupajumeja, kun rasia on mustalaisen tekemä. Kyseessä oli puurasia, jonka vasemmalla puolella oli maalattuja ruusuja ja oikealla puolella luki kömpelöin tikkukirjaimin "kaaleen koruille". Sisäpuoliksi oli kahtiajaettu, toinen puoli täynnä pikkulokerikkoja ja rasia oli likanen. Olin saanut sen eräältä ystävältäni, johon välit ovat katkenneet.

Otin rasian kotiini ja koetin löytää sille paikkaa eteisestä. Eteinen oli samantapainen kuin oikeakin, vain suurempi. En löytänyt sopivaa paikkaa ja ajatus tupajumeista häiritsi: tunsin syyllisyyttä rasistisesta ajatuksesta. Samalla tajusin, että ruma teksti rasian kannessa on tarkoitettu pilkaksi. Onko mustalainen antanut sen valkolaisvaimolleen? Ja mietin myös entistä ystävääni, joka on entinen sen vuoksi, että hän ilkeili minulle toistuvasti. Päätin etten pane rasiaa mihinkään. Menin sisälle ja serkkuni oli siellä. Hän oli antanut pojalleen syötäväksi Aurajuustomurupussin jääkaapista, jonka olin tarkoittanut pizzaa varten ja kehui kuinka hänen poikansa on kulinaristi.

Kumpikaan uni ei ollut painajainen, mutta tunnelma oli epämiellyttävän epätietoinen ja syyllisyydenväritteinen.

hitsu
Viesti:

#2 ViestiKirjoittaja hitsu » 02 Touko, 2011 10:58

Osaat hyvin kuvata unen tunnelmaa. Minulla tuli lukiessanikin sellainen rinnassa ilkeästi pyörivä, epämiellyttävä olo. se näin vapunjälkeinen dagen efter.

Vaikka nuo ovat perättäiset unet ja tavallaan kuuluvat yhteen, niin kuitenkin käsittelisin niitä erillisinä. Tunnelmassa on samaa - elämäntilanteessa samaa. Samaa asiaa alitajunta pyörittää. Mutta ensimmäisessä on tämä häpeäntunne, joka nousee päällimmäiseksi. Siis kuin sellainen, olenko osannut itseni arvostaa ja arvottaa. Antaa omille kyville tarpeeksi tilaa, olenko ohjaissa vai ratikan, elämän virran vietävissä liian ajopuumaisesti.

Toisessa unessa on hiukan samaa, rasia, joka on päässyt likaantumaan ja ei ole löytänyt omaa paikkaansa. Mikä on se ominaispiirre, joka on syvintä sinua? Minkä on se aarre ja lahja, joka vain sinulla on? Oletko ottanut sen parhaimmillaan käyttöön. Onko se ollut tilapäisesti jonkun toisen hallussa. Tiedät ihan hyvin, mikä se sinun herkku, oma tie, se ominaisin sinä on. Mutta onko se vielä avaamatta, antamatta maailman sitä nähdä ja siitä nauttia.

Huom, koska näissä unissa lähden omista lähtökohdista, voin vain selittää itseäni. Ehkä olen ihan hakoteillä.

Jälkimmäinen uni on houkutteleva, sadun tarinanomainen. Helposti kuvattava, siis kuviksi muuttuva. Kuin hiukkasen risuromantiikkaa. Rasiat ovat aina herkkuja, mitä pyrimme kätkemään toisten silmiltä. Mitä aarteita sydämessä kannamme - kiehtovaa.

Susanna

#3 ViestiKirjoittaja Susanna » 02 Touko, 2011 13:38

Kiitos oivaltavasta vastauksestasi. Mustalaisen rasia tuo mieleen tyyliltään peilin, jota tosielämässä edellisiltana yritin mielessäni turhaan sovitella eteiseen, peiliin on piirretty ruusuja.Rasiaunen liittyminen raitiovaunu-uneen on minulle epäselvä, vaikka molemmissa on syyllisyyttä.

Rasia tuo minulle mieleen Pandoran lippaan ja vihreä väri kateuden. Rasia on saatu ihmiseltä, joka ei halunnut minulle hyvää Se, että annoin serkulleni ruman rasian, on mielenkiintoista - on tapahtunut todellisuudessakin, että olen aiheuttanut hänelle kateuden tunnetta sitä tarkoittamatta tavallaan omalla toiminnallani, vain olemalla oma itseni. Tajusin vasta unen lopussa, että rasialla on kaksoisviesti.

Aarrekin rasiaan liittyy kuten hitsu kirjoitat. Mutta tuollaiseen rasiaan en halua korujani panna, se tuli unessa selväksi :roll:

Susanna

#4 ViestiKirjoittaja Susanna » 27 Heinä, 2011 13:02

Pakko vielä kommentoida tähän unikysymykseen, että kyllä unet ovat viisaita! Ja hitsu, vastauksesi on sanasta sanaan aivan totta, mutta heti unien näkemisen jälkeen pinnallisemmat asiat olivat minulle itselleni näkyvissä. Kaiken lisäksi myöhemmät tapahtumat unen henkilöihin nähden ovat toteutuneet juuri niin kuin unessakin = asenteiden tasot ovat tulleet käytöksessä näkyviin minulle. Unien näkeminen ja vastauksen saaminen teki sen mahdolliseksi. Näin unet voivat olla suorastaan terapiaa, ainakin nämä unet minulle. Ensimmäinen ja toinen uni liittyvät aivan samaan asiaan, häpeään. Raitiovaunussa kuvataan häpeän vaikutusta minuun ja toisessa unessa häpeäni vaikutusta ihmissuhteisiin.

Kiitos ja kumarrus sinulle vastauksestasi, hitsu.

hitsu
Viesti:

#5 ViestiKirjoittaja hitsu » 13 Loka, 2011 15:20

Hyvä huomio Susanna, usein on juuri noin, pinnallisemmat asiat on mielessä unen näkemisen jälkeen. Olen itse todennut ihan saman ja siksi kaivannut unen tulkintaa. Kuin takertuu siihen pinnalla olevaan häiritsevään asiaan ja unen suurin anti meinaa itselle jäädä piiloon. Siksi juuri itse kaipaan unennäkijältä niitä kertomisia unen tunteista ja tunnelmista. koska ne usein on se pinta, se mihin jämähtää.

Vaikka voi olla toisinkin - se tunnelma joskus on juuri se toistuva tunne, mitä uni pyytää ihmistä tiedostamaan! Se asia, oppi elämässä, mihin on usein jo törmännyt, mutta ei vielä osannut onkeensa ottaa.

Palaa sivulle “Unientulkinta nettiryhmänä”