Järvellä

Unien avaamista avoimen keskustelun avulla
Viesti
Julkaisija
merja

Järvellä

#1 ViestiKirjoittaja merja » 04 Elo, 2011 9:48

Unessani olen miesystäväni kanssa veneellä järvellä, joka muistuttaa mummolani ja äitini nykyisen asuinpaikan järveä. Olemme kauimmaisella lahdella ja näen puron, joka lähtee sen päästä. Soudamme rantaa pitkin lahdelta poispäin ja huomaan yllättäin isomman joen. Ihmettelen sitä ja huomaan kauempana joella padon, jonka takana kuohuu koski. Kosken reunalla on pieni tyttö, joka tuo mieleeni vuotta nuoremman siskoni käydessämme lapsuudessamme Imatran koskella. Ihmettelen, miten Imatran koski voi olla mummolassani. Yhtäkkiä voimakas salama iskee paikalle ja olen miesystäväni kanssa pitkittäin rantakivillä. Sanon miesystävälleni, että lähdetään nopeasti pois ennen kuin tulee uusia salamia, jotka voivat vahingoittaa meitä. Pieniä salamia tuleekin jo. Miesystäväni on sitä mieltä, ettei salamista voi olla vaaraa ja lähden yksin kävelemään kohti metsää.

Olen 52-vuotias nainen, joka on eronnut 12 vuotta sitten. Nykyinen miesystäväni on naimisissa, mitä hän ei kertonut ennen ihastumistani häneen. Epäilin kyllä sitä ja kysyin sitten sitä häneltä. En ole kuitenkaan lopettanut suhdetta, koska haluaisin yrittää hänen kanssaan parisuhdetta, kun hän olisi vapaa. Puheistaan huolimatta hän ei ole kuitenkaan hakenut eroa, vaikka siitä kuulemma on (sensuroitu) vaimon kanssa. En pidä yhteyttä äitiini enkä sisaruksiini, joille äitini on antanut osia kyseisestä mummola-kiinteistöstä. Koen usein voimattomuutta ja keinottomuutta sekä tunnetta, että minun tarvitsisi tehdä muiden tahdon mukaisesti.

Susanna

#2 ViestiKirjoittaja Susanna » 09 Elo, 2011 17:42

Minun näkemänäni vesielementti liittyisi tunne-elämän syvyyksiin, kuohuihin ja puroihin: uni antaisi ymmärtää, että syvät vedet on tutkimatta ja salamatkin ovat vesillä erityisen vaarallisia. Lapsuuden ihmissuhteet ovat unessa voimakkaasti esillä, nehän liittyvät meidän rakkauselämäämme monin tavoin. Mnä pohtisin lapsuudenkodin ihmissuhteiden perusteella muodostunutta kiintymyssuhdemalliani unen antaman viestin perusteella. Millaisia arvoja ja uskomuksia kannan mukanani ja mitkä niistä haluan säilyttää tai hylätä.

Palaa sivulle “Unientulkinta nettiryhmänä”