Sota, järvi ja mies

Unien avaamista avoimen keskustelun avulla
Viesti
Julkaisija
Saagaish

Sota, järvi ja mies

#1 ViestiKirjoittaja Saagaish » 29 Syys, 2011 14:53

Tässä teille uni, jonka näin tänään aamupäivällä torkkuessani sohvalla:

On sotatila. En tiedä keitä osapuolet ovat tai miksi taistelemme, mutta olemme leiriytyneet vihollisen kanssa rannalle veden ääreen. Asemasota on puuduttavaa, joten pyydän vanhalta naiselta (jota pidän unessa äitinäni) pääsisinkö uimaan kun vesi on noin lähellä. Äiti myöntyy huokaisten.

Tulemme avaralle hiekkarannalle. Katselen aallokkoista, luotaantyöntävää vettä ja pilvistä taivasta, enkä uskalla uida. Äitini yrittää opettaa minua rohkeammaksi veden suhteen ja alkaa jalallaan työntää hiekkavallia pois niin että vesi yltää jaloillemme. Hän kehottaa minua tekemään samoin. Arastelen, mutta lopulta työnnän hiekan pois edestäni ja vesi virtaa luokseni. Riemastun hetkeksi ja alan tanssahdella veden rajassa, mutta tämä on väkinäistä iloa, koska tiedän, ettei tämä riitä äidilleni, joka katselee luoksemme lainehtivaa vettä ja miettii hukummeko nyt kun kaikki hiekka on siirretty pois.

Samassa näemme vedessä uivan voimakkaan, lihaksikkaan aikuisen miehen hahmon. Hän ui luoksemme voimakkain vedoin. Kun hän on nousemassa vedestä, mietin kuumeisesti, onkohan hänellä uimahousut jalassa vai ei. Sitten tajuan, ettei mitenkään ole mahdollista, että hän olisi kokonaan alasti. Mustat uimahousut hänellä onkin jalassa.

Mies kysyy keitä olemme ja alan nopeasti selittää hänelle että olemme roomalaisia sotilaita ja taistelemme vedenrajassa vihollista vastaan. Hän nyökkäilee hitaasti epäillen. Lähdemme äitini kanssa pois. Miehen eteen ilmestyy hologrammi. Hänen sotapäällikkönsä selittävät hänelle, että me valehtelemme ja että olemme vihollisen puolella. (Sotapäälliköt ovat kylläkin egyptiläisiä ylipappeja piirretystä Egyptin prinssi, mikä hämää minua nyt kun ajattelen sitä)

Minut otetaan kiinni. Äiti on kadonnut jonnekin. Ympärilläni on yhtäkkkiä paljon samannäköisiä sotilaita jotka virtaavat tasaisena massana ohitseni. Muitakin meidän joukoistamme on jäänyt kiinni. Ystäväni Chel (Tie El doradoon -piirretyn mustatukkainen tyttö) yrittää paeta mutta hänet heitetään tylysti takaisin. Selitän hänelle, ettei pakeneminen noin onnistu.

Tämän unen jälkeen näin vielä lyhyen unen joka meni näin:

Olen 10 vuotias lapsi ja menossa tunnille meidän koulussa. Eräs luokkakaverini Teemu on vetämässä jo ovea kiinni toiselta puolelta eikä päästä minua sisään vaikka kuinka kiskon ovea auki. Lopulta kahva murtuu hänen puoleltaan puoliksi käteen niin että pääsen livahtamaan hänen ja oven väliin.
"Taisi käydä sinulle vahinko", sanon ja hymyilen hermostuneesti.
Teemu vastaa hymyyni julmalla virnistyksellä ja huutaa koko luokalle:
"Hei kaikki, (hän sanoo sukunimeni) rikkoi oven! Se rikkoi oven!"
Kauhistun ja jähmetyn paikalleni. Äkkiä kaikki luokkani pojat ovat ympärilläni repimässä tukkaani ja päätäni ja tönimässä. Suljen silmäni ja kaikki pimenee mutta ivallinen huuto ja nauru jäävät kuulumaan.

hitsu
Viesti:

#2 ViestiKirjoittaja hitsu » 13 Loka, 2011 15:29

Ristiriitaa, vaikkakaan ei sotatilaa uni mielestäni käsittelee. Äidin ohjauksesta halutaan päästä eroon, nousta omille jaloilleen siis arvomaailmassa ja erityisesti siinä, mistä tykkää ja mikä tunteita liikuttaa. Äidillä on kuitenkin vielä hyvin tärkeä rooli arvojohtajana sotatila on mielestäni juuri tätä johtajuutta vastaan.

Jälkimmäisessä unessa on mielenkiintoinen ristiriita. Jonkin asian olet rikkonut, jonkun oven avannut ja se aiheuttaa häpeää. Tuntuu kuin kaikki tietäisivät häpeäsi, vaikka se on todellisuudessa ihan vain sinun sisälläsi. Minulle tulee tuosta jälkimmäisestä unesta mieleen laulu, jossa tyttö oli rikkonut pölyimurin ja pelkää sen rikkomisen suuttuvan kumppaninsa. Herkkyys toisten arvostelulle on minusta rikkoutunut kahva. Omanarvontunnon kasvattamista kaipaat.

Saagaish

#3 ViestiKirjoittaja Saagaish » 14 Loka, 2011 13:39

Hei, hitsu! Loistavaa tulkintaa!

Arvomaailman, identiteetin kanssa olen tosiaan kamppaillut jo hyvin kauan. Haluaisin kokeilla kykyjäni, sitä mihin pystyn, mutta pelko epäonnistumisesta ja siitä etten selviä estää edes yrittämästä.

Luulin päässeeni eroon tuosta äidin vaikutusvallasta, mutta nähtävästi se on syvemmällä tasolla kuin olen ajatellut. Äitini on aina ollut voimakastahtoinen ja vahva ihminen. Olemme hänen kanssaan liian samanlaisia: vahvat mielipiteet, vahva tahto, haluamme molemmat olla esillä ja olemme sosiaalisia - luonnollisesti otamme paljon yhteen ja välini häneen herättävät paljon tunteita. En ihmettele jos tämä heijastuu uniini.

Tämän unen näkemishetkellä makasin 40 asteen kuumeessa sohvalla ja oli aamupäivä. Ihmeen hyvin mieli silti seuloi minulle tärkeät asiat kuumehorteen läpi! Olen tosiaan 20 -vuotias nuori nainen ja elämäntilanteeni on ollut hyvin vaikea, uuvuttava viime kuukausina. Olen yrittänyt opiskella uudessa koulussa ja uudella paikkakunnalla mutta kaikki on jotenkin mennyt päin seiniä. Mieleni askartelee ja kamppailee enemmän henkisen kasvamisen ja menneen kuin nykyhetken kanssa ja energia ei riitä ammattikouluun. Luulen, että uneni tuo esille tätä ristiriitaa, jonka niin hienosti kuvasit.

Tuo jälkimmäinen uni sai minut mietteliääksi. Tulkintasi on terävä, todella hyvä, mutta minun on vaikea keksiä mitä se omassa elämässäni suoraan tarkoittaisi. Olen hävennyt ja pelännyt paljon elämäni aikana. Itse ajattelin tuon unen kertovan koulukiusaamisestani (se pinnallinen, heti mieleen tullut merkitys) mutta kun luin tulkintasi aloin ajatella asiaa syvällisemmin.

Se uni tahtoo ehkä kertoa, että olen hävennyt sitä, miten en ole samanlainen kuin muut, miten en ole yhtä hyvä, enkä kelpaa. Tämä pelko ja häpeä on tullut esille koulussa aikoinaan melkein kaikessa mitä olen tehnyt: kuvataiteissa, käsitöissä mutta eniten liikunnassa, koska minulla on synnynnäinen liikuntavamma. Luulen, että pelkoni ja häpeäni on tosiaan ollut vain sisäistä, vaikka olen vahvasti kuvitellut, että kaikki pitävät minua huonona ja heikkona, vaikka oikeasti olisin ollut todella rohkea ja sinnikäs.

Kiitos paljon tästä sinun mieltä avartavasta, taitavasta tulkinnastasi! Oloni on paljon kevyempi nyt kun sain vähän otetta siihen mitä päässäni liikkuu ja mikä mahdollisesti vie minulta voimia!

Palaa sivulle “Unientulkinta nettiryhmänä”