Voimaannuttavat unet

Unien avaamista avoimen keskustelun avulla
Viesti
Julkaisija
hitsu
Viesti:

Voimaannuttavat unet

#1 ViestiKirjoittaja hitsu » 17 Loka, 2011 10:03

Olisipa kiva kuulla, onko ihmisillä kokemusta voimaannuttavista unista. Paljon useammin puhutaan ongelmasta tai pelosta, jotka ovat tosi tosi tärkeitä itsensä tuntemiseen, mutta joskus voisi myös keskustella vahvistavista unista ja siitä, kuinka niitä voisi käyttää ja onko ajatukseni ihan hassuja aiheesta.

Minulla on esimerkkiuni.

Olin menevinäni hierojalle. Hän oli laiha, ontuva pitkä mies. Vähän minua säälittikin teetättää hänellä raskasta hierontatyötä.

Laskeuduin pöydälle, laskin pääni pöydän aukkoon ja näin näyn. Näin ison aavan suon, jonka reunassa istui hyvin musta karhu selin minuun. Huudahdin hierojalle, että hei, me tehdään nyt matka maailmaa. Hieroja sanoi, että tuossa sinun on oltava oppaana - hän ei osaa tehdä moista matkaa. Otin jotenkin hierojan mukaani.

Menin suonlaitaan karhuksi - minun takia se oli siinä odottamassa. Hengitin karhuna, tunsin kuinka voimakas oli, tunsin kuinka ääretön varmuus ja rauha täytti minut. Ei ollut maailmassa mitään uhkaa, ei huolta, ei järjestämistä. Oli vain suon raikkaus, oli elämää täynnä oleva olo. Seuraavaksi näin keltaisten lehtien laskeutuvan puista. Muutuin syksyn lehdeksi. Tunsin vapauden lentää tuulenmukana minne halusin. En koskaan tavoittanut maata, vaan olin täydellisen vapaa, kuljin kullankeltaisena tuulen mukana. Samassa olin olevinani jyrkällä kuivalla kankaalla kivien ja sammalien ja kanervien joukossa. Olin joku pikku jyrsijä. Maan valtava syli oli ihana, turva ja valtava aarrepaikka. Pompin kanervien ja kivien joukossa sydän täynnä riemua täynnä ja annos uteliaisuutta koko kehossa.

Seuraavaksi taas olin karhun vieressä, mutta en karhuna. Karhu sanoi antavansa minulle karvaansa mattoa tai tietä varten. Se raastoi suurilla kynsillään valtavan ison läjän mustanruskeaa karvaa, mutta kuitenkaan sen turkki ei vähääkään heikentynyt vaan pikemminkin vahvistui. Karhu sanoi, että voisin tehdä joko maton tai tien karvasta ja pyöreistä luonnonkivistä ja näin karhun silmin, miltä matto tai tie näytti. Se oli komea.

Mutta pointti koko unessa oli fyysinen olotila, mikä karhuna tuli. Ei kipua missään, vaan ihmeellinen varmuus ja voima. Sen tunteen kehoonsa voi palauttaa, siis oikein tosiaan että elämä kantaa, kuljettaa ja voimaannuttaa.

Hieroja kulki sivullani, oli olemassa tunteena, vaikka olemusta ei selvästi nähnytkään. Hän ihmetteli retkeä, mitä kaikkea voikaan kokea elämänsä aikana. miten ihmisten kohtaamiset, kuten minun asiakkaan kohtaaminen, voi olla seikkailu aivan uuteen maailmaan.

Jos tulee hätä, vaikka esim kuoleman hetkellä, voi ottaa sen vahvuuden ja karhun voiman. Ymmärtääkö kukaan, millaisesta unesta puhun?

Selvennyksenä vielä, etten ole käyttänyt mitään huumeita, alkoholia, tai mitään muutaakaan. Sellaisesta tripistä ei ole kyse. Onko uni vain alitajunnan työtä siitä, että kaikki mutkat elämän varrella kuitenkin selviää. Että on riittävästi, vaikka usein tuntee pienuutta, avuttomuutta, epäonnistumista ja vierautta kaiken kanssa.

Palaa sivulle “Unientulkinta nettiryhmänä”