unientulkinta.netin unifoorumi

Enemmän unista ja unien merkityksestä: www.unientulkinta.fi Syvällistä unientulkintaa http://www.unientulkinta.fi/tulkinta/palvelu.html unientulkintapalvelussa
Tänään on 25 Loka, 2014 9:57

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Karhut unissa
ViestiLähetetty: 06 Tammi, 2008 17:48 
Vuodenvaihteen jälkeen olen nähnyt pari foorumin karhu-unista hyvin vahvasti poikkeavaa unta. Itselläni on luonnollisesti joitain aavistuksia niiden merkityksestä, mutta tahtoisin myös ulkopuolisen näkökulman asiaan.

Ensimmäisessä unessani oli karhuemo ja tämän poikanen. Seurasin niitä jonkinlaisen ulkopuolisen voiman ("jumalan") hahmossa. Karhuja uhkasi jokin toinen, suurempi eläin/olento, jota vastaan emo kävi verisen taistelun. Taistelun aikana kesäinen metsä muuttui lumiseksi rannaksi. Karhunpoika telmi lähistöllä lapsellisen ymmärtämättömänä kamppailun julmuudesta. Lopulta minä ulkopuolisena voimana lähdin johdattamaan molempia turvallisempaan ympäristöön. Matkan aikana "inhimillistyin" ja mukanani olivat ilmeisesti hetken aikaa jo ikääntyvät vanhempani. Saatoin karhut turvalliseksi katsomalleni rannalle usvaisen metsän läpi. Pian pikku-karhu jostain syystä meni veteen, ui kauemmas eikä pystynytkään enää palaamaan. Sen voimat olivat loppuneet kesken. Heräsin sen hukkumisen, emon puolesta kokemaani surun ja syyllisyyden aiheuttamaan itkuun unestani.

Toisessa unessani juoksin, koetin seurata muiden (ystävien) jälkiä ja pysyä mukana. Risteyksestä harhauduin kukkulalle, jonka reunalla olevan kivikon laidalla horjahdin. Kivikossa käärmeet lämmittelivät kevätauringon paisteessa. Ne havahtuivat läsnäolooni, alkoivat lähestymään joka suunnasta. Yritin tunnistaa niitä, määritellä hyvät ja pahat (myrkylliset myrkyttömistä), mutten muistanut mikä oli mikäkin. Tasapainoilin kivikossa mahdottomassa asennossa, horjuin niiden välillä ja yritin valita pienintä pahaa. Yllättäen vahvat pehmeän, tumman karvan ympäröimät tassut kynsineen ojentuivat minua kohti. Karhu lainasi minulle hetkeksi voimaansa ja auttoi nousemaan käärmeiden keskeltä.

Olen alta kolmekymppinen nainen, elänyt reilun vuoden yksin pitkän suhteen jälkeen.

Ilmoita tämä viesti

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Tammi, 2008 13:24 
Poissa
Ylläpitäjä

Et kerro, onko sinulla lapsia. Eri asioiden merkitys unessa todellakin riippuu unennäkijästä ja hänen elämäntilanteesta. Unessasi karhu esiintyy lapsensa puolesta taistelevana äitinä. Sitä vahvistaa se, että vanhempasi ovat mukana. Kyse voi olla sinusta äitinä tai sinusta vanhempiesi lapsena ja olisit toivonut parempaa turvaa. Lapsen ajautuminen kauas vedessä saattaa myös viitata omiin kokemuksiin. Toisaalta kun unessa itse kasvat paremmaksi uni voi kuvata oman vanhemmuuden vaikutusta.
Myös käärmeunessa äitikarhu (=äiti) toimii pelastaja.

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]