unientulkinta.netin unifoorumi

Enemmän unista ja unien merkityksestä: www.unientulkinta.fi Syvällistä unientulkintaa http://www.unientulkinta.fi/tulkinta/palvelu.html unientulkintapalvelussa
Tänään on 29 Elo, 2014 6:15

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16 Maalis, 2008 17:52 
Poissa

Olisiko tuo vieraassa talossa käyminen jonkinlainen toive omata ominaisuuksia, joita on nähnyt joillakin toisilla ihmisillä. Minä olen usein vieraassa talossa, se kai on ihan normaalia. Ainakin minulle. En ole koskaan ennen kokenut huonoa omaatuntoa, minulle on normaalia käydä kylässä ja vaeltaa erilaisissa taloissa.

Sen olen huomannut, että on aikoja, jolloin kuljen eri kerroksissa. Ahdistuneina aikoina kuljen kellareissa, silloin kun koen olevani eksyksissä ja paikallaan junnaavana kuljen ullakolla, silloin, kun minun on tarve muuttua niin kuljen eri huoneissa. Silloin, kun asiat ovat huonosti talo syttyy palamaan. Näistäkin voin aika hyvin lukea omaa tilaani.

Talo on minun mielestäni hyvin ilmaisevia unia. Samoin ovat eläimet, ajattelin avata niistä erillisen aiheen.

--------------------------------------------------------------------------------

Talo unet ovat toistuvia. Jossain vaiheessa taloni alla kellarissa virtasi joki, en tiedä oikein mitä se saattoi merkitä. Tuonelan joki? Vietti. Välillä lapsuuden aikaisia taloja, taloja joissa naapurit ovat liian lähellä, taloja veden ääressä...
Minulla ilmaantuu säännöllisin ajoin myös naishahmo eri muodoissa, joka jollain tapaa lohduttaa ja tuo sanomia. Pari vuotta sitten nainen esim. piirsi kartan, selitti elämäni tapahtumia ja kertoi että isoimmat vaikeudet on voitettu. Olisiko se sitten arkkityyppinen itse hahmo, viisaampi minä.
Nyt tosin on ilmestynyt naisen tilalle keskusteleva mies hahmo, joka toistuu jatkuvasti eri tilanteissa.

Onkohan tuo huono omatunto sidoksissa siihen, että ei saisi olla kateellinen ja haluta omaavansa toisen ihmisen ominaisuuksia. Tiedä sitä sitten. Voisiko tuota syyllisyyden tunnetta miettiä valveilla miksi tuntee niin ja oikeastaan ohjata ajatuksia unessaan?

Minustakin tämänkaltainen keskustelu on todella antoisaa ja tärkeämpää kuin saada tulkintoja omiin uniinsa vaikka joskus on unia, jotka jäävät vaivaamaan ja on hienoa, että saa vastauksia sellaisiin asioihin, joita itse ei näe.

Uskon kyllä, että symbolit ovat kaikilla ihmisillä hyvin samankaltaiset. Metsä, eläimet, talo, hukkuminen, alastomuus jne. ne ilmaisevat kaikille samaa asiaa vaikkakin asioita tulee miettiä omalta kannalta, koska elämäntilanne, ihminen ja moni muu unen symboli merkitsee paljon enemmän. Olisi hienoa osata ajatella koko kokonaisuutta.

Mitä tarkoita meditaatiounilla? Minä en ole ajatellut tai tunnistanut omista unistani sen kaltaista. Ehkä en ole koskaan nähnytkään niitä. Joskus joku on todellakin puhunut minulle, antanut neuvon mihin minun pitäisi kiinnittää huomiota enemmän. Äitini teki tätä hyvin paljon, hänellä oli jostain kumman syystä kuolemansa jälkeen neuvoi minua hyvin osuvasti.

En ole ajatellut niitä tuon erikoisemmin, ehkä pitää kiinnittää huomiota enemmän. Toinen erikoispiirre joillakin ihmisillä on, että he nukkumaan mennessä pyytävät vastausta johonkin mieltä painavaan asiaan ja unessa he saavat ratkaisun tai avaimen, jolla pohtia kysymystään. Minusta se olisi todella hienoa, mutta en ainakaan toistaiseksi ole siihen kyennyt.

Minullakin oli jossain vaiheessa taloista pelottava tunnelma, silloin olen kylläkin ollut todella stressaantunut tai kuormittunut. On hyvä, jos pelosta pääsee eroon. Nykyään olen nähnyt liian pienestä talosta. Se on mielestäni jännä juttu, enkä oikein osaa edes ajatella mitä se merkitsee.

Kyllä nuo uudet tilat varmaanikin tietoisuuden laajemista tai asioiden kokonaisuuden näkemistä. Se on oikein hyvä merkki minusta

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Maalis, 2008 11:00 
Poissa

Meditaatiouni oli uusi oivallus. Minä olen ne mielessäni luokitellut opetusuniksi sikäli kun puhumme samasta asiasta. Minulla on silloin tällöin "uniopettaja". Se saattaa olla mies, nainen, lapsi. Mutta pointti on se, että hän ei koskaan näytä kasvojaan, puhuu kuin korkealta, katolta tai äänentoiston kautta. Ääni on kaikkialla, ei kovana, ei pelottavana vaan tavattoman kärsivällisen ohjaavana. Niin kuinäiti puhuisi höppänä lapselle, että katsos, nyt eletään tätä tässä, seuraavaksi tulee se oppimisasia ja sitten taas pitää päästä eteenpäin tässä asiassa. - Niin kerran tämä "opettaja" oli karhuemo.

Monesti se opetus laitetaan kuvana kuin ilmaan. Kuin näkymättömälle valtavalle valkokankaalle kuvana. Niin tarkkana kuvana, että sen voisi piirtää. Joskus tulee ohjekin, käytä kuvassa porttia, käytä ruukkua, käytä uunia kuvaamaan reaalimaailaa. En vaan ole ajatellut tuollaisia unia meditaatiouniksi - kylläkin huomannut, että niitä joutuu mieteskelemään kovin.

Se huono-omatunto, mikä vanhojen kotieni sisällä vieraillessa on, saattaa olla myös yksinkertaisesti sitä, että menneiden kaipuu tuntuu vähän jonninjoutavalta. Kun periaatteessa elämänkatsomus on: aikansa kutakin, niin vanhojen vaiheiden kaipailu tuntuu turhanaikaiselta. Ja myös sitä, että ne namut, elämän merkittävyydet ja kohokohdat, jotka joskus ovat olleet, jostain pikku jutusta virtaa tajuntaan. sellaiset rinnastukset, joita päivätajunta ei ymmärrä edes tekevänsä.

Minullakin on ollut joskus talon alla vettä, ei joki vaan järven lahdeke. Unessa on tuntunut toisaalta siltä, että on jännittävää uida rakenteiden alla. On hienoa päästä vesiteitse kauemmas rakennuksista, on hienoa, että sellainen kuin uiminen, voi tapahtua oman talon kellarista. Mutta toisaalta kuitenkin uinti tarvitsee täydennykseksi vapaan taivaan ja sen puute on piikki lihassa.

En koskaan ole osannut ajatella Tuonelan virtaa, vaan enemmänkin perusiloa, ruumiin nautintoa, koska uiminen on aivan lapsesta asti ollut se toinen kehon hyvänmielen tuottaja toinen on lentämisen nautinto. Ja uimiseen liittyy myös joku puhdistautuminen, jolla on myös ihan perusmielenterveydellinen merkitys. Olen epätasapainossa, jos en pääse säännöllisin välein uimaan..hah. niin vaan on.

En koskaan ole pelännyt hukkuvani, vaikka sulkeltelisin kuinka kauan, pelastaisin toisia, niin tuntuu aina kuin olisin vähän kalan sukua. Vedessä syntynyt ja vedestä elävä. (Liekö viileän tunne-elämän ilmaus) Se elementin tuttuus, ruumiin hyväolo, rajaton luottamus veden kannattamiseen ja usko kykyyn hengittää veden sisälläkin. Ne tekevät vedestä niin tärkeän.

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Maalis, 2008 12:20 
Poissa

Entä jos kaipaatkin menneisyyden sijaan jotakin ominaisuutta, luonteenpiirrettä?

Vesi on itseasiassa hyvin kuvaava ja usein myös toistuva uniaihe. Jossakin vaiheessa, kun elämä ei ollut ruusuista minä hukuin melko usein, tosin hukkuminen on minulle arka asia ja oikeastaan hyvin pelottavaa jo ihan normaalielämässä.

Minä olen usein aavalla merellä, rannalla tai laivassa. Uin melko harvoin, mikä on sinäänsä hassua, että uinti on aktiivinen harrastukseni. Samoin en lennä koskaan. Mutta eihän ihmiset voi edes samoja unia nähdä, se riippuu niin ihmisen persoonallisuudesta ja muista olemuksista, mikä on tärkeää kokea. Muuten tuo matkustus on metka juttu, millä kulkee, ehtiikö, tuleeko määränpäähän ja minkälainen tunnelma unessa on. Minä oikeastaan matkustan hyvin paljon, mistä sitten lie kertookaan. Kai sitä on etsijä, levoton ja eteenpäinpyrkivä. Ei minulle muutoinkaan riitä nykyhetki, vähiten henkisesti, joten ihmekö tuo jos unetkin ovat muutosta ja paikasta toiseen menemistä.

Nykyään tosin unissa tapaan erilaisia ihmisiä melko paljon. He jokainen oikeastaan edustaa erilaisia luonteenpiirteitä ja jotenkin unissa on sellainen oivalluksen tunnelma, sitä saa toiselta enemmän. Yhden unen muistan varmaan aina. Siinä eräs hyvin ystävällinen nuori neitokainen sanoi, että minulla on sinulle kirja, joka kiinnostaa sinua hyvin paljon. Menimme luolaan ja hän laittoi pöydälle kirjan, joka kertoi mytologiasta ja uskomuksista. Luin sitä haltioituneena ja jonkin ajan kuluttua sanoin vain kiitokset, tämä on mielenkiintoinen, mutta meidän kai pitäisi lähteä. Sitten tuo tyttö antoi kirjan ja sanoi, sinä tarvitset sitä, sinun on aika saada se. Unesta jäi hyvin levollinen olo aamulla, aivan kuin tosiaan olisin saanut jotakin hyvin tärkeää.

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Maalis, 2008 13:04 
Nóh, nyt tarina jäi kesken Ulkopuolinen. Mitä mytologia on sinulle merkinnyt, nyt, menneisyydessä. Minkä verran tutkit aihetta? Onko sieltä tullut oivalluksia, onko siltaa menneestä, siltaa tunnelmista, maisemista, uskomuksista, onko jotain oikein elämän perustan oivalluksia sieltä avautunut?

Tiedän sen tunteen, että uni on antanut jotain tärkeää, levollisuutta, varmuutta, vähän kuin valonväriä päähän. Eikö tuo ole oikeastaan meditaatiounen esimerkki?

Toivoisinpa Tiinan laittavan joitakin yksikohtaisia meditaatiounia näkyviin. Vaikka omana ketjunaan. Niin paremmin voisi oivaltaa, onko itse ymmärtänyt oikein.

Minun täytyy pohdiskella tuota ominaisuusnäkökulmaa. Siinä kyllä on tietty juju - tokihan kaipaan päämärätietoisuutta, loogisuutta, olen virrassa liikkuva lastu.

hitsu

Ilmoita tämä viesti

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Maalis, 2008 15:13 
Poissa

Hei vieras, kun sinulla on ollut pelottavaa jossain huoneissa, tuleeko sinulle mielenkiintoa nähdä ne huoneet ja uteliaisuutta pelottavaan voimaan. Minulla on niin rajattoman utelias mieli, että varmaakin yrittäisin tietoisesti kurkistaa unen talon pelottovuuksiin. Minulla ainakin peloissa on myös huvittavia osuuksia, lennättäviä osuuksia ja voima on aina mielenkiintoinen haaste. Tietysti pelottava on pelottavaa, mutta painavan kohtaaminen myös erikoisen kiehtovaa taas näissä unikuvissa. Ajetteles, miten mielenkiintoisia kuvia voisi työstää pelottavista huoneista. Vai riisuuntuvatko huoneet, jos niitä tarkastelee kämmenellä???

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19 Maalis, 2008 12:10 
Poissa

Kyllähän mytologia ja vanhat tarustot ovat aina olleet lähellä vaikka siihen nähden tutkin ja luen niitä vähän. Minä uskon niiden sisältävän paljon ikiaikaista viisautta elämästä ja ihmisestä, aivan kuten vanha testamentti ja muut uskonnoliset teokset tekevät.

Minulla on aikoja, jolloin peruskysymykset nousevat pintaan. Nyt en enää muista oliko tuo uni niiltä ajoilta.

Luulen hitsu, että jokainen kaipaa jotakin ominaisuutta eikä sitä ole tarvinnut kuin hereillä ollessa havaita, joku ihminen, jonka vahvuutena tuo on. En usko, että unen tarkoitus on kadehtia, ehkä vain pohtia mikä viesti sillä on. Sillä jokaisella ominaisuudella esimerkiksi itsetunnolla on omat hyvät puolensa, mutta myös huonot puolensa kuten kopeus. Ja jos ihmisellä ei ole hyvää itsetuntoa sen voi korvata toisella ominaisuudella kuten ahkeruus. Ja niin edelleen.

Minulle painajaisissa on hyvin usein tietoisuus siitä, että on vain tarkoitus jatkaa ja joka kerta oikeastaan tiedän, että ratkaisu on olemassa ja se pitää vain löytää. Oli uni miten pelottava tahansa. Kerran eräässä autiossa talossa, jossa minua jahdattiin viimein laskeuduin alas jyhkeitä portaita, kunnes tulin valkoiseen suureen huoneeseen, jossa valkoisiin pukeutunut ihmeen kaunis mies soitti valkoista flyygeliä todella taitavasti. Unessa minä ainakin luotan edelleen hyvään loppuun.

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Toistuvat unet
ViestiLähetetty: 08 Huhti, 2008 20:51 
hitsu kirjoitti:
Hei vieras, kun sinulla on ollut pelottavaa jossain huoneissa, tuleeko sinulle mielenkiintoa nähdä ne huoneet ja uteliaisuutta pelottavaan voimaan. Minulla on niin rajattoman utelias mieli, että varmaakin yrittäisin tietoisesti kurkistaa unen talon pelottovuuksiin. Minulla ainakin peloissa on myös huvittavia osuuksia, lennättäviä osuuksia ja voima on aina mielenkiintoinen haaste. Tietysti pelottava on pelottavaa, mutta painavan kohtaaminen myös erikoisen kiehtovaa taas näissä unikuvissa. Ajetteles, miten mielenkiintoisia kuvia voisi työstää pelottavista huoneista. Vai riisuuntuvatko huoneet, jos niitä tarkastelee kämmenellä???

Varhaisissa unissa se pelottava oli jotakin niin kaameaa, että sen kanssa ei halunnut olla missään tekemisissä. Myöhemmin sitten tuli sitä uteliaisuuta ja uhmaakin, että minähän uskallan, ja ajatuksia, että ei siellä mitään niin hirveää olekaan. Pitäisi tehdä näistä selkounia ja rymistellä vain talon läpi!

Ilmoita tämä viesti

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26 Elo, 2008 23:39 
Tarvitsen apua oudon uneni tulkitsemiseen. Tai oikestaan niitä on 2.

1. joka toistuu useammin ja on ihmeellinen.

Kun uni alkaa niin näen siinä eka pääkallon ja välkkyviä valoja. Ja kun varsinaisesti uni alkaa kunnolla juoksen isääni karkuun ja hän tulee perässäni puukon kanssa. Juoksen karkuun ja samat maisemat vilahtelee koko ajan ympärilläni. Lopussa kaadun maahan ja isäni puukottaa minut.

2. Toisessa unessa näen helvetin enkelin joka tappaa enkelin ja piirtää verellä ilmaan että "Tule luokseni" .

Auttakaa. Psykologeille en mene. He vain antavat rauhoittavia ja unilääkkeitä

Ilmoita tämä viesti

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 26 Elo, 2008 23:40 
Niin ja lisäys että kaadun hautausmaalle ennen kuin isä puukottaa minut

Ilmoita tämä viesti

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28 Elo, 2008 12:51 
Poissa
Ylläpitäjä

Sinun pitäisi kertoa enemmän itsestäsi, jotta unen voisi ymmärtää. Unesi saattavat viitata mieltäsi järkyttäneisiin tapahtumiin lapsuuden perheessä. Erityisesti suhde isään on tuntunut uhkaavalta.

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: toteen käyvä uni
ViestiLähetetty: 04 Marras, 2008 0:26 
näin unen kuolemasta . naisystäväni luki kirjasta aamulla että lähiomainen kuolee muutaman päivän sisällä. 2 päivää niin x vaimo lähetti viestin että appimuorini oli kuollut . voin todistaa eikä ollut ainoa uni mikä minulla toteutuu7 TOTEUTUNUT. UNET EIVÄT PELJÄTÄ ENÄÄ NE OVAT TODELLISUUTTA

Ilmoita tämä viesti

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04 Marras, 2008 18:26 
Poissa

Kestihän siinä hetki kun tämän aiheen lukaisi läpi, huh.

Itselleni ovat nykyään entistä enemmän yleistyneet unet, jossa olen itse eläinhahmossa. Tässä puolentoista kuukauden aikana olen häärännyt eläimenä n. 5 kertaa ja kaksi hieman epäselkeämpää kertaa.
(koira, kissa, "geenimanipuloitu koira",lumikko ja rotta).
Ehkä tämä on niitä piirteitä, mistä puhuttiin. Jotkut näkevät paljon talounia, matkailevat tai muuta, sillä kukaan muu ei ole tunnustanut näkevänsä tällasia unia.
Eläimiä myös ilmaantuu uniini hyvin usein. Ilves taisi esiintyä ensimmäistä kertaa tuossa viikko sitten.

Muutama päivä sitten pystyin unessani hallitsemaan planeettoja (ja kuita) ja kommunikoimaan auringon kanssa. Se oli, miten nyt kuvaisi.. suurta?

Joskus harvoin näen myös fantasiaolentoja unissani. Oikeastaan rakastan nähdä semmoisia ja vieläpä kun eivät välttämättä ole jo keksittynä (kuten lohikäärmeet sun muut). Kolme täysin erilaista olentoa esiintynyt, jotka sain jokaisen ikuistettua jotenkuten tietokoneen muistiin (eli piirsin tietokoneella).
Unien kuvittaminen on oikeastaan aika mielenkiintoista. Niistä löytää myös inspiraatiota, jos sattuu sitäkin puuttumaan.

Olen myös kirjoittanut unia muistiin. Joitain hyvin vanhoja(noh minulla sellaiset vuosi tai pari) unia on mielenkiintoista lukea.

unessa lentämisestä:
Muistan kun joskus kolmannella näin selkounen. Tässä unessa harjoittelin lentämistä ja opinkin jotenkuten. Myös seuraavissa unissa harjoittelin edelleen. Joskus sitten saatan unessa yllättäen muistaa, että "minähän osaan lentää" ja sitten se lentäminen sujuukin.
Näitä lentämisiä on kahdenlaisia. Sellaisia jossa vedetään keuhkot täyteen ilmaa ja sitten hypätään ja leijutaan ja sellaisia joissa vain osaa leijua ilmassa ja ohjata itseään hyvin kepeästi.
Lentounet ovat kyllä yksiä suosikeistani.

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 09 Helmi, 2009 19:50 
Poissa

Aika erikoista että monilla ihmisillä tuntuu olevan aivan selkeitä "uniteemoja", kuten esimerkiksi tuo talouni-viritelmä, en muista kokeneeni vastaavaa.
Ehkä ainoat teemat joista olen tietoisesti unen jälkeen ajatellut että, aha tämmönen tänä yönä, ovat äärimmäiset horror-painajaiset (joista olen onneksi pitkälti päässyt näin myöhemmin), "pseudomaailma-unet" joissa rakastan käydä...niissä oma armas pääni on rakentanut lähes koko tuntemani asuinalueet aivan uusiksi lähes koko uudenmaan-lääniä ja sen liikenneyhteyksiä myöten ja olen lähes täysin vapaa kulkemaan missä huvittaa ja miten huvittaa.

Olen ennenkin hieman ihmetellyt miksei minulla tunnu olevan klassisia takaa-ajo, putoamis yms. unia (yhden putoamis unen olen nähnyt, mutta siinäkin kävi niin että vedin itseni ylös ikkunalaudalta).

Onkohan tällainen "puute" jollain tavoin hävikki sisäiselle maailmalleni vai siunaus saada olla yöni kohtuu rauhassa?

post scriptum. pidän unessa olemisesta ja sisäisen maailmani kanssa toilailusta, mutta on hävytöntä jos olen menettänyt jotain niinkin perustavaa laatua olevia uniaihioita kuin esim. tuo talojuttu niin vaadin kyllä rahat takaisin.

Ilmoita tämä viesti
 Profiili  
Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]