Toistuva hissiuni

Keskustelua/kysymyksiä/vastauksia oudoista unista, enneunista jne

Valvojat: ilarim, olavi

Viesti
Julkaisija
-

Toistuva hissiuni

#1 ViestiKirjoittaja - » 15 Joulu, 2008 15:49

Heippa!
Mua on pistänyt yksi jatkuvasti toistuva uneni.
Menen hissiin, aina samaan hissiin (oikeastikkin olemassa, ystäväni talossa). Olen hississä yksin. Painan viidenteen kerrokseen ja hissi kulkee sinne asti normaalisti. Ei kuitenkaan pysähdykkään oikeassa kohtaa, vaan alkaa töksähdellä ylöspäin ja vielä ylimmänkin kerroksen yli. Usein se jää hetkeksi keikkumaan talon yläpuolelle, ikään kuin vois jatkua siitä katon läpi. Sitten kuitenkin rymisee kamalalla vauhdilla alaspäin (tässä kohtaa olen ihan kauhuissani ja painelen kaikkia nappuloita, että saisin hissin pysähtymään - ajattelen jostain syystä, että muuten se menisi maan alle ja lysähtäisi kasaan. siinä kohtaa ottaa myös aina hirveästi vatsasta). Hissi kuitenkin pysähtyy, jonnekin kerrosten väliin niin, ettei sieltä pääse pois, koska oven ja kerroksen väliin jää korkea porras. Olen hississä jotenkin vääripäin, enkä yletä painamaan hätänäppäintä, kännykänkin kanssa usein ongelmia - en osaa kirjoittaa yksinkertaisiakaan viestejä. Tai sitten kännykkä putoaa jonnekin hissin pohjalle, enkä saa sitä sieltä.
Kuitenkin uni loppuu aina hyvin, saan huudettua apua tai joku sattuu tulemaan paikalle ja nostaa mut pois hissistä. Aina hissistä päästessäni ajattelen, etten mene enää koskaan hissiin. Menen sit kuitenkin heti pari yön päästä. :-D Mitähän tällainen tarkottaisi? Toivon, että jos saisin jonkinlaisen näkökulman ja tulkinnan tähän uneen, se voisi loppua. On meinaan todella ahdistava katsella sitä niin usein..
Taustatiedoista sen verran, että eräs mulle todella rakas ja läheinen ihminen kuoli nyt kesästä ja menetin toisen lyhyemmässä ajassa omalla tavallaan tärkeäksi tulleen ihmisen (jonka kanssa tapailin parikolme kuukautta) alkutalvesta. Koulu-työelämässäkin jonkin verran stressiä, oikeastaan isompia asioita vasta tulossa, tällä hetkellä aika rentoakin sieltä puolelta. Kavereiden ja perheenkin kanssa asiat ok.
Olisin kiitollinen vastauksesta :)

-

#2 ViestiKirjoittaja - » 15 Joulu, 2008 15:51

Vielä: Heti otsikon jälkeisestä lauseesta jäi puuttumaan "häiritseen" -sana. On siis pistänyt häiritseen yks uni. Eihän ne unet kai muuten pistele :)

olavi
Ylläpitäjä

#3 ViestiKirjoittaja olavi » 17 Joulu, 2008 10:04

Tulee heti mieleen yksi mahdollinen selitys. Monia selitysmahdollisuuksia on tietenkin olemassa. Hissit liittyvät usein ns. herrahisseihin ts. haluun kohota muitten silmissä ylemmäs. Usein sitten päädymme tilanteeseen, 'ajamme liian ylös', jossa osaaminen, pätevyys tai taidot eivät enää riitäkään. Silloin tulee putoamisen pelko ... varsinkin, jos jokin yritys tai asia epäonnistuu. Silloin ollaan kerrosten välissä ja on pakko huutaa muita apuun. Muut saattavat olla juuri heitä joille halusin osoittaa erinomaisia taitojani ja sanat on otettava häveten takaisin.
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

Mikuko

#4 ViestiKirjoittaja Mikuko » 24 Elo, 2009 11:26

Minulla on ollut melko samantyylinen, usein toistuva uni.
Siinä menen aina erääseen hissiin jota EI ole olemassa oikeasti, se on eräänlaisessa hotellissa, mutta aina sama hissi. Siellä on aina paljon ihmisiä, yleensä ainakin yksi minulle tuttu henkilö mukana.
Hissi kulkee myös aina rakennuksen ylimmästä kerroksesta ylöspäin, mutta vielä siitäkin yli! Minulla on myös sama vatsanpohjatunne, mutta myös kamala paniikki aina kun huomaan että hissi kiihdyttää.
Hissi muuttuu taivaalla lasiseksi, pieneneväksi. Se ei koskaan laskeudu takaisin sinne, mistä on lähtenyt, vaan saattaa lähteä matkustamaan toiseen maahan, vaikka kotikaupunkiini tai ihan minne vain. Koko lentomatkan ajan pelkään.

Minulla on sekä ahtaan paikan kammo että lentämisen kammo, mutta en usko että ne ovat ainoa syy. Onko hissillä jokin erikoinen symboli, entä suljetulla, liikkuvalla tilalla..?

olavi
Ylläpitäjä

#5 ViestiKirjoittaja olavi » 30 Elo, 2009 13:09

Hissistä on saattanut tulla sinulle koko persoonasi kuva. Silloin uni kuvaa sinun pyrkimyksiä ja tunnetiloja hissin avulla. Ulkomaanmatka voi olla haave tai asia, johon liittyy pelkoja jne.

Vieras

#6 ViestiKirjoittaja Vieras » 18 Syys, 2009 9:28

Minä en ole itse kokenut, että itselläni hissi uni olisi mikään "herrahissi" symbooli. En ikinä ole ollut herra vaan aina proletaari, enkä koskaan haluaisi edes olla herra. Enkä pidä tappiona elämässäni tätä työläistaustaa, mutta koko elämäni hissin kulkeminen läpi kerrostalon ylimmän kerroksen on toistunut. Vuosien saatossa pelko tähän ilmalentoon on pienentynyt ja vuosien saatossa keksii aina uusia ratkaisuja unen loppuun. Ja se tuntuu näin vuosikymmenien mittaan jo kivalta - mikä loppunäytös tällä kertaa.

Tämä uni tyyppi on minulla ollut jo kovasti alle kouluikäisenä ja jo silloin huomasin, että uniini voin tietoisesti vaikuttaa, siis poistaa pelkoa ja kehitellä uusia ratkaisuja. Tämä oivallus lapsena oli omaa eheyttä tukeva. Mutta aina se tunne, kun hissi karkaa omapäisille tielleen, vihlaisee mahassa samalla lailla. Unessa aina sanoo itselleen, ai tuo tuttu juttu.

Täytyy tuohon hissinousuun olla jokin muukin selitys - lapsuudessa ei ollut kiirettä, ei paineita, vain kulkemista niityillä ja eläinten kanssa kulkemista. Eikä minua kova pyrkiminen ole missään elämän vaiheessa vaivannut - enemmänkin saamattomuus ja laiskuus. Ja jokin avain täytyy siinäkin olla, että niinkin pienenä jo näkee tällaista unta.

Kun tämä aihepiiri on kuitenkin niitä kaikkien ihmisten yhteisiä, yleisimpiä uniteemoja, täytyy siinä olla jotain ihmisille kaikille tyypillistä. Onko se tätä elämään luottamisen vaikeutta? Mutta eikä lapsi, pieni lapsi aina luota siipiensä kantamiseen. Ei ole vielä taloushuolia, työn tai opiskelun huolia. Vai tuleeko tuo uni jostain vanhoista saduista - outoa. Onko elämän rajallisuus tässä teema - sitähän jo lapsena pohdiskelee.

Kommentoikaapa toisetkin hissiunien variaatioita kokeneet!

kuusseiskatar

#7 ViestiKirjoittaja kuusseiskatar » 18 Syys, 2009 13:26

En tiedä unennäkijän sukupuolta, mutta arvelen miespuoliseksi :lol:
Erään miehen vastaavat hissiunet, joissa matka jatkui yli kerrosten, tulkittiin erektioksi...

Dreamy

samma här

#8 ViestiKirjoittaja Dreamy » 14 Joulu, 2009 2:02

Hei!

Minullakin ollut vastaavanlaisia hissiunia. Unessa olen joko oikeassa tai ei olemassaolevassa hississä - tämä vaihtelee, mutta ongelmitta hissimatkustaminen ei koskaan suju.

Joko hissi jatkaa yli ylimmän keroksen tai alasmennessä matka jatkuu läpi lattian. Varsinkin alasmatkustusunet aiheuttavat sydämmentykytystä.
Usein pohjakerroksen saavutettuani hissi vain vajoaa alaspäin, aivan kuin maa joustaisi edestä ja löytäisin salakerroksia.

Kerran uneksin hissimatkan jatkuvan helvettiin asti. Näkymä oli kuin jostain leffasta, punaisen sävytteinen ja karumaisemainen. Silloin löysin salakerroksista ystäviäni, jotka eivät tuntuneet ymmärtävän missä olivat, joten yritin pelastaa mahdollisimman monia tuomalla heitä takaisin maanpinnalle. Hissiin mahtui kuitenkin vain rajallinen määrä ihmisiä, eikä hissi takaisintullessa pysähtynytkään enää välttämättä samassa kerroksessa. ahdistavaa.

Uneksin myös toisinaan olevani ainoa, joka uniseurueestani tajuaa tilanteen todellista vakavuutta. Esim. edellisessä unessa osa ystävistäni vain vietti aikaa maanalla, kuin se olisi ollut aivan normaalia ja minä taas hädissäni yritin pelastaa heitä.

Myös avunsoittaminen on ollut minullekin ylitsepääsemätön este. Olen saattanut todistaa jonkin hirveä liikenneonnettomuuden tai asuntooni on saatettu murtautua, mutta hätänron näppäily on ollut mahdoton tehtävä suuresta keskittymisestä huolimatta. Aivan kuin sormillani olisi oma tahto. Tai ehkä sitten jokin minussa on yrittänyt viestittää, että uneksin, eikä soittamiselle ole todellista tarvetta.
Pelottavaa tosin on myös se, että näiden unien ilmaannuttua ensin n. vuosi sitten ja nyt n.kuukausi sitten näin taas tällaisen unen ja siis näiden unien jälkeen n. kuukauden sisään olen kaksi kertaa joutunut oikeasti soittamaan hätänumeroon.

vierailija

hissiuni

#9 ViestiKirjoittaja vierailija » 25 Touko, 2010 15:38

Hei! En ole foorumin vakiokäyttäjä mutta eräs uneni on vaivannut minua jo vuosia.
En pelkää oikeasti hissejä eikä minulla ole ahtaanpaikan kammoa tms. Unessani kuitenkin hissit käyttäytyvät AINA arvaamattomasti joten pelosta valitsen portaat jotka ovat todella hankalat ja kiemuraiset ja joissa on myös vaara pudota mutta koen sen pienemmäksi pahaksi. Useimmiten minulla on myös jotain arvokasta kannettavaa sylissäni joten en pysty pitämään kaiteesta kiinni. Uni alkaa aina sillä että yritän päästä jonnekin korkealle esim kerrokseen 7. Pääsen portailla puoleenväliin jossa päätän ottaa hissin. Kun pääsen hissiin se menee aina oman kerrokseni ohi ja myös viimeisen kerroksen. Tämän jälkeen hissi useimmiten putoaa ryminällä alas ja minä herään ennen kuin se iskeytyy maahan. Olen aina hississä yksin. Hassua että vaikka tiedostan unessa että jos nyt astun hissiin niin siitä ei seuraa mitään hyvää niin silti menen.
Ja olen siis nainen... Kiitos jos joku jaksoi hetken pohtia tätä minun unta :)

Ich

#10 ViestiKirjoittaja Ich » 21 Syys, 2011 18:40

Minullekkin on nämä hissiunet tuttuja..
Ensimmäisen unen muistan jostain ala-aste-ajalta: korkean pilvenpiirtäjän ainoasta hissistä pääsi vain ja ainoastaan ylimpään kerrokseen, elikkä jonkin sortin lääkärin vastaanotolle. (Kaverini äiti sanoi, että kyseessä voisi olla jostakin sairaudesta parantuminen, mutta mielestäni olen ollut terve O_o)
Siitä eteenpäin olen silloin tällöin nähnyt hissi-unia (en sen koommin yhdistettynä lääkäriin). Aika usein hissit ovat jostain hotellista/kauppakeskuksesta. Joko ne vievät kerroksiin, joita ei pitäisi olla tai joihin ei hissillä kuuluisi päästä (ylimääräisiä kerroksia kerrosten välissä tai ullakko-/kellarikerroksia), tai sitten pysähtyvät jonnekkin kerrosten väliin, niin ettei sieltä pääse ulos. Nämä unet luokittelen kurjiin, mutta mielenkiintoisiin uniin, ja ne ovat saaneet minut tuntemaan itseni säikyksi/pelokkaaksi hisseissä (en kuitenkaan kammoa).
Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää, mistä tämä hissi-unien yleisyys johtuu?

hississä

Re: Toistuva hissiuni

#11 ViestiKirjoittaja hississä » 30 Loka, 2016 22:41

Olen lukenut, että hissi kuvastaa elämänmuutosta. Itse olen alkanut näkemään hissi unia vuodesta -04 ja niitä ilmaantui vuosien saatossa ja aina tapahtui jokin muutos elämässäni. Sellainen, mitä en todellakaan osannut odottaa. Lopulta meni siihen, että unen nähtyäni mietin, what next?!

olavi
Ylläpitäjä

Re: Toistuva hissiuni

#12 ViestiKirjoittaja olavi » 14 Marras, 2016 15:29

Monissa edellä kerrotuissa unissa hissi näyttää edustavan omaa elämää. Usein haaveet, suoritteet, pelot. ahdistukset, surut yms. tunteet koemme liioiteltuna. Varsinkin teoilla ja odotuksilla on sellainen taipumus. Tällaisissa tilanteissa menee ikään kuin 'yli'. Kun sitten taas alamme palata takaisin realiteetteihin, ne johtavat usein masennustyyppisiin tunteisiin, jolloin taas mennään liian alas. Elämä on meillä kaikilla bipolaarista, alakulon/masennuksen ja innostuksen/manian välillä. Varsinkin manalaan joutuminen voi kuvata jo syvää masennusta. Lentäminen huimissa korkeuksissa voi viitata maniaan. Unet ovat tunnetilojen peili

Palaa sivulle “Erikoiset unet”