Unia menneisyydestä

Keskustelua/kysymyksiä/vastauksia oudoista unista, enneunista jne

Valvojat: ilarim, olavi

Viesti
Julkaisija
Akilla

Unia menneisyydestä

#1 ViestiKirjoittaja Akilla » 02 Kesä, 2006 16:32

Olen viime aikoina nähnyt paljon painajaisia. Useimmat niistä liittyvät varhaisnuoruuteeni jolloin elin väkivaltaisessa suhteessa. Lähes 10 vuoden jälkeen, olen siis nyt alkanut näkemään "flashbackejä" noista ajoista. Näen unissa tapahtumia, juuri niitä mitä on tapahtunut tuolloin, aivan samalla tavalla. Unet ovat myös hyvin aistikkaita; viimeisimmässä unessa mies tyrkkäsi minua ja lensin sohvalle kasvot edellä, haistoin miltä se meidän sohva silloin tuoksui. Se tuoksu myös tuli siis erittäin vahvana uneen. Yleensä näistä unista herään siihen, että itken hysteerisesti niin kuin unessakin.

Nämä unet ovat tulleet ihan yhtäkkiä, aivan puun takaa. En siis esimerkiksi ole nähnyt tätä minua kaltoin kohdellutta miestä. Ja nämä unet alkavat todella vaikuttaa minun elämääni sillä olen lähes koko ajan väsynyt koska en saa enää nukuttua kun herään painajaisesta. Ne eivät kuitenkaan ole jokaöisiä, onneksi.

Osaisiko joku antaa suuntaa mistä tämä voisi johtua?

pii

#2 ViestiKirjoittaja pii » 05 Kesä, 2006 17:25

Olenpa ollut juuri samankaltaisessa tilanteessa. Elin myös varhaisnuoruudessani väkivaltaisessa suhteessa ja sitten joskus 25-vuotiaana aloin nähdä toistuvia painajaisia vanhasta poikaystävästäni. Unet olivat erittäin väkivaltaisia ja pelottavia. Niistä herääminen ja toipuminen saattoivat viedä päiväkausia. Luulen, että omalla kohdallani tilanteet olivat olleet niin järkyttäviä ja olin ollut niin kovin nuori niiden tapahtuessa, että rahkeeni riittivät noiden tapahtumien käsittelyyn vasta kymmenen vuoden kuluttua. Pakkohan ne pelot oli kohdata, kun ne unimaailmassa ryöpsähtivät esille. Pakko oli myös kohdata se nuori tyttö, joka aikoinaan oli alistunut sellaiseen kohteluun.

Aloin niiden painajaisten myötä miettiä myös sitä, miten itse kohtelen itseäni ja jatkuuko se vanha suhde jossakin muodossa vielä aikuiselämässäkin. Opettelin myös kohtaamaan nuoruuden poikaystävän omassa mielessäni ja sen avulla sain uneni muutettua. Nyt yli kahdenkymmenen vuoden jälkeen saatan nähdä unia, joissa tuo ilkeä ihminen onkin hyvä ystäväni. Sellaista tilannetta en joskus olisi voinut kuvitellakaan.

Painajaiset ovat kamalia, mutta niistä oppii paljon. Voi oppia antamaan anteeksi sekä sille pahalle kumppanille että myös itselleen.

olavi
Ylläpitäjä

#3 ViestiKirjoittaja olavi » 05 Kesä, 2006 21:13

Jokin hyvin pienikin mielleyhtymä voi herättää vanhat kokemukset eloon. Väkivallan uhka, parisuhdeongelma, elokuva yms. Muutoinkin menneet järkytykset kannattaa joskus käsitellä, kuten eo. henkilö on oivaltavasti tehnyt.
Henkilökohtaisempaa unientulkintapalvelua

Vieras

#4 ViestiKirjoittaja Vieras » 10 Kesä, 2006 19:34

Minulle tuli sellainen ajatus että kokisiko sielusi että olet nyt riittävän vahva käymään läpi ne piilotetut tunteet ja ajatukset jotk aliittyivät tuohon väkivaltaiseen aikaan. Ihmismielellä taitaa olla kummallinen tapa haluta käsitellä vaikeatkin asiat viimeistään siinä vaiheessa kun koet olevasi turvassa, eli sinua ei uhkaa mikään.

siihen miten ja miksi nuo asia pitäisi käsitellä onkin sitten toinen juttu mihin en osaa sanoa mitään.

Menneisyys

Re: Unia menneisyydestä

#5 ViestiKirjoittaja Menneisyys » 16 Kesä, 2018 6:39

Itse näin viime yönä menneisyydestä käsittämätöntä unta. Menneisyydestä en ole puhunut kenellekkään, omassa päässäni vaan käsitellyt asian. Elämä ollu muutenkin melkosta heittämistä mutta nyt onnellinen.
Voisiko tämä olla et koen olevani vahva et saisin nykyisen kanssa puhuttua asiat vai mitä?
En ole tätä ennen edes miettinyt asiasta puhumista mutta yhtäkkiä unen muodossa ilmestyy.. olisiko nyt hetki puhua.

Palaa sivulle “Erikoiset unet”